Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade39
Mobilspel
Pågående20 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Modessan2007-02-22 12:11
Antal inlägg: 191

snökaos
I Malmö är det snökaos! I ordets rätta bemärkelse. Nu undrar jag varför inte Malmö har bättre beredskap när det kommer snö?
Inga bussar kör, varken i Malmö eller utanför Malmö. Inga tåg heller. Alla vägar är igensnöade osv. Om jag inte har helt fel för mig har det varit vinter varje år så länge jag kan minnas...Men Malmös beredskap verkar obefintlig. Om inte borde de har lärt sig av förra vintern. Då hade vi snö i flera månader...Men ack nej!
Hur fungerar det i era hemkommuner...Någon som kan lära Malmö kommun något?

veggie_d2007-02-22 12:21
Antal inlägg: 1187

Det går liksom inte riktigt att göra något åt det är jag rädd. Snön fyker ihop och korkar igen småvägarna snabbare än det går att ploga dem. Och de stora vägarna poleras av vinden så de blir såphala. Igår fick jag t.ex. sladd trots att jag stod helt stilla, bara för att vägen lutade. Bilen gled en liten bit, och det är inte mycket någon kan göra när det blir så halt. På vissa ställen fick antispinnen kämpa trots att jag satt växellådan i vinterläge (start i treans växel). Jag stannade hemma idag. =)

veggie_d2007-02-22 12:23

För övrigt är det faktiskt inte vinter ännu här.. meteorologiskt sett är det ett mellanting mellan höst och vår, men det har som sagt ännu inte blivit vinter. Så det är inte VARJE år vi får det, tydligen ;)

Modessan2007-02-22 12:27

Japp...Jag har full förståelse för det! Men i Skåne verkar ju inte snöröjningen komma igång förrän allt redan är igenkorkat...Ja, ja..Jag blev inte drabbad! Jag fick en skön promenad till jobbet och likadant hem! Men jag tänker på alla stackare som stod vid busshållsplatserna idag och väntade och väntade....De väntar nog än!!!!

veggie_d2007-02-22 12:32

Jag vet ju inte, men jag TROR det beror på att det i princip är ogjort arbete när det blåser så här. Lönlöst att röja snön när det tar 2 minuter tills det ser likadant ut igen, liksom. De väntar nog tills vinden mojnar lite.

(och de som väntar på bussarna gör bäst i att skita i det, söka upp närmsta kafé och ta en stooor kopp choklad istället.)

Plink2007-02-22 12:47
Antal inlägg: 296

det är samma sak i stockholm vartenda år. så fort det kommer snö blir hela stan i princip lamslagen och hitan ditan. å trött på det, vi bor ju i sverige och här snöar det!
nää, när jag får råd ska jag flytta tillvarmare breddgrader...

AnnikaP - Ej medlem längre2007-02-22 12:53
Antal inlägg: 207

Och jag ska åka tåg från Helsingborg till Kastrup i morgon....Vågar man chansa på att det funkar då eller ska jag ta vägen via Helsingör istället tro ?

Birgerkung - Spelvärd2007-02-22 12:53
Antal inlägg: 2392

Måste det vara så att bussarna ska rulla 365 dagar om året då? Vad är det för problem med att de står stilla någon enstaka dag per år?

Det kostar nog en del att hålla hundratals plogbilsförare i beredskap hela vintern. Visst skulle man kunna ha dubbelt så många, men då skulle du få betala mer i kommunalskatt om det skulle gå runt. Det är en balansgång: Hur mycket man vill betala mot hur mycket service man vill ha. Jag tycker att det är ganska bra balanserat som det är.

snorklan2007-02-22 12:55
Antal inlägg: 1685

Är det inte fantastiskt så säg! Att snön alltid kommer som en stor överraskning.. Snökaoset i november var riktigt härligt.. Tack gode gud för saltsjöbanan som då, trots att den kajkar ihop så snart det landar ett löv på spåret, faktiskt fungerade.. Annars hade jag fått sova på kontoret med 15 andra som inte kunde ta sig hem =)

LasseBjörn2007-02-22 13:04
Antal inlägg: 2611

När jag skulle till jobbet i förrgår vid 3-tiden på morgonen var det enda som syntes av vägen snökäpparna. På ett ställe hade en svacka fyllts igen av snön så att snölagret var högre än bilens front vilket resulterade i att det blev ganska vitt då jag dammade igenom. Är glad över att ha en erkänt bra vinterbil och överraskade mig själv med att bara ta tre minuter mer än vanligt på mig att komma fram.

mamman - Ej medlem längre2007-02-22 15:23
Antal inlägg: 6379

Vi från norrland har många gånger förundrats över att det blir snökaos i södra Sverige, när det här kallas... snö...typ.
Har dom ingen prognos så dom kan stå redo när snön kommer??
Dom som bestämmer över plogarna menar jag... Dom kan ju inte bli helt super-överraskade av snön, så den kommer varje år (nästan)??

veggie_d2007-02-22 15:31

mamman, snö hos er är inte samma sak som snö här. Er snö är väluppfostrad, det är inte vår. När er snö kommer ramlande ovanifrån i form av mjuka, ulliga flingor, så kommer vår i 15 sekundmeter från sidan (och ovanifrån, och underifrån, och från andra sidan) och består av lika delar snö, salt och sandjord. Och när den väl lagt sig på vägbanan poleras den upp till något som närapå definierar om begreppet "snorhalt". Det spelar ingen roll att man vet när snön kommer, den går inte att göra något åt för det.

TomasLeonard2007-02-22 15:55
Antal inlägg: 1563

Jag är väl förberedd, kör en Hummer med snökedjor, ibland dunkar det till lite när ngn gammal tant smyger omkring i snöyran.

Modessan2007-02-22 18:56

Jag måste hålla med veggie...Snön i Skåne beter sig illa! Kanman prata med någon om det?
Om det inte blåste så mycket hade vi också haft ulliga gulliga flingor...Men här blåser det ju alltid!!!!

bernst2007-02-22 19:13
Antal inlägg: 69

En gång när jag tittade framåt vägen gled blicken ner i diket.Då kan man snacka om halka.

ih8giraffeN - Ej medlem längre2007-02-22 19:17
Antal inlägg: 5

Veggie: en stor kopp choklad?
Driver du med mig lr? "En chokladkaka tack, gärna i en kopp om det går för jag är lite konstig."
Eller vänta, kan jag få ett dajm i en djup tallrik istället? Eller jag tar en toblerone med kniv och gaffel med!

confuzed2007-02-22 19:28
Antal inlägg: 323

AnnikaP
Trafiken har återupptagits mellan hässleholm och malmö nu, men hur det är över mot kastrup vet jag inte. Det är ju alltid en chansning när man åker i såna här tider men stormen sägs ju ha bedarrat.

Fast jag är glad att jag är ledig i tre dagar nu, för det är inte kul att jobba direkt efter en storm alla är på samma tåg många är missnöjda och jag får jobba som fan då.

veggie_d2007-02-22 20:14

hehe, nej då. Jag vet inte om ni upplänningar intar er choklad på tallrik eller i strut eller kanske intravenöst, men här nere plägar vi begagna oss av alldeles vanliga muggar. ;)

(den enda jag någonsin träffat som åt choklad i solid form med kniv och gaffel kom förresten från Västergötland)

mamman - Ej medlem längre2007-02-22 20:18
Antal inlägg: 6379

Sorry Veggie- Har aldrig hälsat på er snö, så jag visste inte att den var så ouppfostrad!

Tomas L kan ju bli privattaxi... ;-)

västgöten - Ej medlem längre2007-02-23 17:54
Antal inlägg: 1135

samma jävla gnäll varje år..

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?