Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 48 |
Mobilspel
Pågående | 21 099 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Kirkelina | 2007-02-22 19:48 | |
Varför heter rulla rulla? Någon som vet varför det heter just RULLA när man lägger ut alla sju brickorna? På engelska heter det ju BINGO. | ||
vulcan | 2007-02-22 19:58 | |
Det har något att göra med att man talade om att "rulla ut" sina brickor. Jag har glömt den exakta historien, men skickar ett mail till Stefan Diös - en av grundarna till tävlingsspelandet i scrabble. När han svarat återkommer jag! | ||
Perpersa - Ej medlem längre | 2007-02-22 20:19 | |
Att man rullar på brickstället kanske ? :D | ||
sarlina | 2007-02-23 15:23 | |
Jag har alltid och utan att reflektera det minsta associerat till brottningstermen "rullning", varför vete fanken, får fråga min terapeut. | ||
Gisli - Ej medlem längre | 2007-02-23 22:54 | |
Termen finns ju också inom poker "High roller", en spelare som spelar med höga insatser och har stor omsättning i detta fall. I scrabble är det istället hög omsättning på brickorna när man lägger ut alla. Sedan ser det ju också ut som om man lägger ut "valsar" ut brickorna i rad på brädet, så det är verkligen ett passande ord. | ||
vulcan | 2007-02-26 22:06 | |
Och här kommer så till slut det auktoritativa svaret från Stefan Diös: --- Det är en ren tillfällighet att termen "rulla" har slagit igenom, men samtidigt är det ett fint exempel på hur ett levande språk fungerar genom att ord som behövs skapas automatiskt av språkbrukarna. Jag tror att det härrör från tiden innan det fanns förbund eller tävlingar, alltså början av 90-talet. Skägget Olsson och jag spelade då och då hemma hos mig i Malmö och experimenterade med improviserade tävlingsregler, tidtagning och annat, inspirerade av annan turneringsverksamhet som vi hade vana av. När vi la ut alla brickorna visste vi inte vad vi skulle säga, och jag skulle gissa att nån av oss sa en gång "nu rullar jag minsann ut alltihop" eller nåt i den stilen, och sen fastnade det. Det är omöjligt att säga något närmare än så. Det är till och med möjligt att jag minns fel och att det i själva verket uppkom senare, efter att vi hade börjat tävla, men säkerligen fanns det ingen djupare tanke bakom ordvalet. Man kan i alla fall konstatera att termen fastnade i branschspråket snabbare än vad någon kunnat tro. Det är väl ungefär allt jag kan säga. Men det säger jag å andra sidan gärna. --- Gisli: Stefan och den numer hädangångne vän han nämner är/var båda hängivna pokerspelare så kanske kanhända har de fått inspiration därifrån utan att själva tänka på det. | ||