Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade49
Mobilspel
Pågående21 099

Forumkategorier

Användare Inlägg  
systerrebell2007-02-24 10:55
Antal inlägg: 427

Tentaångest
1. Hur botar man tentaångest?

2. Hur pluggar man effektivt?

3. Vad ska man tänka på just inför tentan (mer än sömn och mat)?

Fram med alla tips och gamla visdomar! :)

Forticert2007-02-24 11:18
Antal inlägg: 271

1 Inse att det är nu man kan tävla lite och visa vad man går för.
2 Lös några gamla tentor
3 Tänk att: Nu ska jag klara av den här kursen, sen kan jag lägga den åt sidan glömma bort den och gå vidare.

Detta funkade för mig, men det är ju inte säkert att det funkar för alla andra.

jssfrk2007-02-24 11:27
Antal inlägg: 771

Gör upp ett schema för när du ska plugga till tentan och när du ska vara ledig.

Forticert2007-02-24 11:32
Antal inlägg: 271

Ett litet tips till: sitt inte för länge i sträck och plugga, gör en paus när du "kör fast" och stick ut och träna, motionera eller ta en lång rask promenad, så ska du se att det löser sig efteråt.

Äppelkatten - Ej medlem längre2007-02-24 11:33
Antal inlägg: 1290

1. Enbart med hjälp av självsäkerhet. Kan du ämnet så vet du att du klarar dig, så enkelt är det.
2. Teoretiskt sett så ska man gå hem och plugga efter varje föreläsning, men vem fan gör det. Håller med Forticert, plocka fram lite gamla tentor och lös/gå igenom alla uppgifterna i tur och ordning. Kör du på nån så slår du upp just det avsnittet och tränar lite extra på det.
3. Tänk inte på så mycket. Hyr en film och softa. Jag håller mig alltid till "plugga-aldrig-dan-innan- tentan"-regeln och det hjälper en att rensa skallen på onödiga informationsbitar!

Nemi2007-02-24 11:44
Antal inlägg: 5952

Träning funkar bra. Rensar hjärnan från onödigt skrammel som är i vägen :)
Det kan räcka med 20 min intensivpromenad typ.
Sen att använda nån kursare som bollplank är bra, gå igenom saker ihop som en check-lista och inse allt du redan kan :)

Zizzi2007-02-24 12:18
Antal inlägg: 866

1. Genom att förbereda sig efter sin bästa förmåga. Jag menar.....man kan ju inte göra mer än sitt bästa och vad är vitsen med ångest när man inte kan göra mer för att få in kunskapen i huvudet. Jag tror hellre att mycket kunskap försvinner ifall man blir nervös.

2. Jag brukar läsa igenom det jag ska kunna, sen så skriver jag ner det viktigaste.
Det jag ska kunna fastnar bättre ifall jag både har läst och skrivit ner det. Efter det brukar jag göra en mindmap och om jag ska komma ihåg massor av moment i en fråga så brukar jag ta första bokstaven i varje ord jag ska memorera och så gör jag ett ord eller en mening av det.
Om jag vill förtydliga min mindmap ytterligare så använder jag olika färgpennor till den.

3. Försök att tänka positivt, tänk att det ska gå bra, för oro gör att man totalt tappar bort det man ska kunna (så är det för mig iaf).
Och det är väl aldrig helt kört om man misslyckas, det finns väl omtentor?

Lycka till :-).

vulcan2007-02-24 12:41
Antal inlägg: 7666

Forumadmin: Tagit bort ett inlägg med två helt oberättigade svordomar mot trådstartaren på två meningar.

falafelibröd2007-02-25 23:50
Antal inlägg: 782

ha med dig något med socker till tentan, typ choklad att "boosta" hjärnan med och ta en paus med så att man inte sitter i ett under tentatillfället.

Szechuana2007-02-26 10:26
Antal inlägg: 116

Att renskriva anteckningar funkar jättebra för mig. Oftast tar föreläsarna upp det som är viktigt och då behöver man bara ta till kursböckerna när man inte riktigt förstår anteckningarna.
Inför tentan rekommenderar jag att plocka iordning precis allt du ska ha med dig redan dagen innan och sedan ställa två väckarklockor, har man sovit ordentligt gör man oftast bättre ifrån sig.

ttoklegi2007-02-26 12:55
Antal inlägg: 65

Svar på fråga 2: häng inte i betapetforumet...

Riverpoet2007-02-26 14:08
Antal inlägg: 1070

1. Inse att det inte är hela världen om man missar en tenta. Det är ju bara att göra om den tills du blir godkänd.

2. Som andra har skrivit, gör upp nån sorts plan eller schema. Försök komma igång med plugget tidigt och slappna av på kvällarna eller nåt sånt.

mamman - Ej medlem längre2007-02-26 22:26
Antal inlägg: 6379

Jag tackar för hjälpen då jag nu "snyltläst" tipsen. Hade en tenta i fredags, så för den är det ju kört, men det kommer väl fler....?

Annars kan jag bara önska lycka till och berätta vad min mamma sa kvällen före tentan:
-Du kommer in och sätter dig, när du sen läser de första frågorna kommer du att kolla dej runt i rummet för att s om du sitter med rätt klass. VAD är detta för frågor??? Sen löser det sig och du kommer att fixa det!

_Stureplan_ - Ej medlem längre2007-02-27 08:00
Antal inlägg: 18

Gift dej rik istället.

systerrebell2007-02-27 10:19
Antal inlägg: 427

Jag hänger i betapetforumet när jag tar en paus i pluggandet. Juuuu. :)

Tack för alla tips!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?