Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 21 109 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sarlina | 2007-03-20 18:14 | |
Sega böcker En del böcker är helt osannolikt sega att ta sig genom och lik förbannat vill man i alla fall ha läst igenom dem någon gång i livet. Jag tragglar med James Joyce "Odysseus" och det går fanimej inte fort. För att tugga mig genom de 746 sidorna har jag lagt upp en listig plan som faktiskt fungerar. Vid varje resa med tåg som överstiger 10 mil har jag med mig boken. Jag måste läsa minst 10 sidor innan jag får läsa vare sig dagstidningar eller annat. Jag är nu framme på sidan 549 efter bara ett par år. Någon har sagt om boken att läskänslan är som ett oavbrutet ätande av tårta vilket jag helt instämmer i. Böörk!! Fler exempel på litteraturens sega råttor, tack! | ||
Psykoanalys - Ej medlem längre | 2007-03-20 18:16 | |
Max Kaka | ||
Knevert - Ej medlem längre | 2007-03-20 18:17 | |
Varför vill man läsa en dålig bok? Jag slänger den direkt om den är för seg. | ||
Plink | 2007-03-20 18:26 | |
Mörkrets Hjärta av Joseph Conrad..... sömnpiller.... | ||
sarlina | 2007-03-20 18:27 | |
Masochism kanske, alla har vi våra små avvikelser. | ||
HumbleBug | 2007-03-20 18:54 | |
Knevert - långsam behöver inte betyda dålig. Själv tyckte jag att långa delar av LOTR var en riktigt plåga att ta sig igenom. Men det är ett briljant verk minsann. | ||
Basta - Ej medlem längre | 2007-03-20 19:05 | |
Sagan om ringen, otroligt tråkig. Och sen var jag dum nog och såg den om möjligt etter värre filmen. | ||
Mouche - Administratör | 2007-03-20 19:07 | |
"Den gudomliga komedin" skrivet av Dante Alighieri. Har aldrig varit med om maken till tungläst verk. Där fick man verkligen lära sig innebörden av terzin.. *suckar* Mouche | ||
Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-03-20 19:31 | |
Tolkiens böcker. Jag har försökt att ta mig igenom de första sidorna i flera år. Det går inte. Och det med tanke på att jag läste Nietzsche i sexan och även lyckats klara av Harry Martinsson. | ||
sirspellalot - Ej medlem längre | 2007-03-20 21:01 | |
Sarlina: Jag tror du har lyckats pricka in den segaste boken någonsin (på sidan X så steks det minsann lever ZZZZZ...) . Till och med Proust går snabbare att läsa. =/ | ||
seas | 2007-03-20 21:42 | |
Bäverbäcken är en bok som jag segat mig igenom. Ayn Rands "och Världen skälvde" vill jag minnas hade en otroligt seg _monolog_ på typ 70 sidor eller nåt. I övrigt var det annars lättlästa böcker. | ||
seas | 2007-03-20 21:45 | |
Och då pratar vi väl ändå bara skönlitterära böcker? =) Minns en del kurslitteratur man var tvungen att ta sig igenom där jag osvikligt somnade efter typ 5 lästa sidor. :-) | ||
sirspellalot - Ej medlem längre | 2007-03-20 22:05 | |
Seas: Har du sett South Park-avsnittet där polischefen lär sig läsa och som först bok läser "Atlas shrugged" och sedemera bestämmer sig för att aldrig läsa en bok igen? Jag förstår honom. =) | ||
bananafish | 2007-03-20 22:12 | |
Jag läste Moby Dick på engelska under min finkulturperiod på gymnasiet. Fort gick det inte och varannan mening innehöll konstiga ord jag aldrig sett tidigare. Men jag tog mig igenom den, dock utan att förstå särskilt mycket av vad som hände. Och då är jag ändå hyggligt vass på engelska. Att läsa den på originalspråk kan ha varit ett av mitt livs största misstag, tillsammans med gången då jag tog av locket på pepparburken och hällde alltihop över min nykokta pasta. För övrigt håller jag med om att Tolkien är förbannat seg. | ||
Mimsan1986 | 2007-03-20 23:07 | |
Jag har segat mig igenom Tolstojs 1:a bok om Anna Karenina. Vet forfarande inte om det var värt det. | ||
Zmul | 2007-03-21 12:35 | |
Brott och straff. samt vilhem moberg | ||
seas | 2007-03-21 16:34 | |
Sirspellalot: Nej South Park är jag inte så förtjust i. Atlas shrugged är nog ingen bra förstabok, men jag tyckte den var rätt bra överlag även fast vissa partier var som jag skrev oerhört sega. :) | ||
vulcan | 2007-03-21 17:01 | |
Smaken är tydligen som vanligt som baken... Jag har själv inte gett mig på egentligen nåt av de klassiska projekten med Odysseus och På spaning... som främsta exempel. Men jag gissar att dom är sega i sig själva... annars hade väl inte så många även starka själar kroknat under dem. Annars är nog intresse för ämnet och berättelsen rätt centrala variabler för hur man upplever ett verk. Tolkien är väl ett bra exempel. Om man är likgiltig för hans fantasivärld ger man snart upp. Sugs man däremot in i berättelsen är det vanliga att det blir en bok man inte bara läser en gång utan flera. Har ingen aning om hur många gånger jag läst om Ringen-trilogin. En del andra författare förstår jag inte ens varför de klassas som "svåra". Solsjenitzyn tycker jag t ex har en oerhört fängslande berättarstil och formuleringskonst som samtidigt är lättläst, men visst: ämnet intresserar mig också. | ||
Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-03-21 18:38 | |
Har man bara läst kvällstidningsprosa kan det var svårt att ta till sig Prousts kommatering och bisatser. Proust är en oerhört förfinad liten fjolla som går en på nerverna emellanåt med koketterandet med den egna känsligheten. Men hans romansvit är varken sömnig eller svårläst om man bara har hjärnkapacitet nog att nagla fast en tanke som sträcker sig över en sida eller två i lilla huvet. Joseph Conrads Mörkrets hjärta tycker jag är en av de mest gripande böcker som skrivits. Somnar man till den är nog inte litteratur ens pryl lixom. Håller med om Odysseus och Sagan om ringen dock. Sicket dravel... | ||
Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-03-21 18:42 | |
Mitt inlägg var inte direkt riktat till Vulcan utan kan mer ses som en summering och ett slutord för tråden innan den stängs. | ||