Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående21 117

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dire2005-11-03 23:46
Antal inlägg: 13

10 tips för betapet
1. Spar jokerbrickorna tills dess att du kan rulla med dem eller lägga ett ord som ger minst 50-60 poäng.

2. Sitter man på en joker är det ofta bra att kasta/slösa ett par av högpoängsbokstäver så att man lättare kan rulla.

3. För att lättare rulla så är det bra att tänka sig bostäverna i prefix, suffix och ändelser. T ex så börjar många ord med FÖR-, AV-, UT-, UPP- och många slutar på -ARE, -HET, -NING, -ISK.

4. Slösa inte med vokaler, försök att balansera antalet vokaler/konsonanter. Även om SLUTA ger mer poäng än SLUT så tjänar man oftast på att behålla A:et.

5. Har du bara konsonanter? Byt bokstäver istället för att lägga ett litet ord på bara 10 poäng.

6. Om det går: Försök att lägga så att du utnyttjar poängrutorna både lodrätt och vågrätt, då räknas de dubbelt!

7. Bra bokstäver som man ska hålla på är A, J, Y och 4-poängsbokstäverna

8. Dåliga bokstäver som man vill få ut så snabbt som möjligt är Z, H, I, F, V och K.

9. Försök att omsätta så många brickor du kan, då är det större chans att du får en joker eller någon av högpoängsbokstäverna.

10: Lite ord och hakningar att plugga in:
stp.ling.uu.se/~star...e/ ord.html

Dela gärna med er av era tips här också!

Legobiten2005-11-04 02:47
Antal inlägg: 617

Bra tips! men jag håller inte med om nr.8.
Visst, Z vill man inte sitta med för länge men de resterande bokstäverna skulle jag inte vilja kalla "dåliga". Allt beror ju på vad man har för bokstäver i övrigt.
Skulle vilja påstå att F, I, K är ett jätteanvändbara i suffix och prefix. Ordet FISK bara som exempel. Annars -FRI- eller som du nämnde -ISK. Men som sagt; allt beror på sällskapet!

Koola2005-11-04 05:24
Antal inlägg: 67

Ä är en höjdarbokstav till rullningar.

Trampe2005-11-04 10:02
Antal inlägg: 19

Håller absolut inte med om ettan. Detta spelsätt är rent ut sagt livsfarligt att sitta och hålla på blanka bara för att jaga rullnnigar. Brukar normalt sett benämnas att man fastnat i rullningsfällan. Det gäller snarare att omsätta brickorna och de blanka kan man klart använda om de ger bra poäng dvs 25 och uppåt.. eller rent ut av bara för att bli av med Z.. men inte för att sitta och jaga rullningar.

jssfrk2005-11-04 12:42
Antal inlägg: 771

Jag brukar ha överjävligt svårt att rulla om jag har båda blanka. Jag låser mig helt. Håller med om att en blank gör susen för att få bort Z-eländet.

HumbleBug2005-11-04 12:50
Antal inlägg: 1836

Jag har sett att en hel del som har hög ranking skiter fullständigt i att rulla och "slösar" blanka hej vilt. Men har man över 2500, så kan man spelet bra. Men jag tycker om att spara blanka, för jag tycker om att rulla!

vulcan2005-11-04 14:38
Antal inlägg: 7666

Det är helt riktigt att det finns en del spelare med riktigt hög rating som inte rullar ofta. Jag skulle tro att deras gemensamma nämnare är att de är väldigt duktiga på att se möjligheter på brädet, hitta kreativa hakningsdrag och liknande. Min syster (som iofs inte spelar här) är ganska mycket åt det hållet.

Råden är i det stora hela bra, men man bör komma ihåg att en av spelet Scrabbles mest framträdande egenskaper är att den ena situationen aldrig är den andra lik. Tre av nyckelbegreppen här är ALTERNATIVDRAG, RISK och "KVAR PÅ STÄLLET" (Jag har letat efter en bra översättning till engelska "rack leave" utan att riktigt lyckas). Vad är det mest poänggivande drag jag kan se med ett visst ställ? Vad får jag i så fall kvar för brickor? Är det bra eller dåligt? (ARS är ett exempel på en mycket bra "rack leave" medan FHTV är tämligen usel). Hur riskfyllt är det draget? Finns det ett alternativdrag som kanske ger några poäng lägre men lämnar ett mycket bättre brickställ och/eller en väsentligt lägre risk. Då kan mycket tala för att välja det draget. Om du å andra sidan är långt efter i poäng måste du kanske chansa med poängmaximering och hoppas att försynen ska fixa det för dig ändå.

(En liten utvikning om RISK: En del spelare tenderar att överbetona det här och glömma bort att varje RISK också är en potentiell MÖJLIGHET. Rätt ofta kommer inte motspelaren att vilja/kunna ta den öppning du ger - då kan det bli du som får en god utdelning på den i nästa drag istället. Särskilt bra är naturligtvis att redan ha hakningsbokstaven på sitt ställ, t ex ett O om du spelat ut TRÄSK (En egentligen självklar men lättmissad hakning). RISK styrs också av läget i matchen inte minst, vilket vi redan diskuterat i andra trådar. Har du en komfortabel ledning finns inget större skäl att göra våghalsiga öppningar)

Råd 9 är en liten luring. Intuitivt tror de flesta av oss att det här måste vara rätt taktik. I engelskt scrabble kom igång med datorsimuleringar redan i början av 90-talet. De visade att den uppfattningen - som då även merparten av de allra bästa spelarna stod bakom - inte är riktig. Visst kommer man kanske att dra något fler poängbrickor och blanka om man alltid spelar ut så långa ord som möjligt. Men - långa ord innebär också fler möjligheter för motspelaren. OCH: Ju färre brickor du lämnar kvar på stället - desto större utrymme lämnar du åt slumpen att nästa ställ blir obalanserat och dåligt. Exempel: Om jag har AERST kvar så är det garanterat ett bra ställ rent allmänt nästan oavsett vad jag får för brickor. Om jag lämnar ett ensamt I kvar kan jag exempelvis råka ut för att dra EEITTÄ. Och då är det ingen vidare hand jag sitter med. Samtidigt ska man naturligtvis inte glömma bort att långa ord i sig ofta är poänggivande och därmed av det skälet välmotiverade att lägga. I slutet av en match kan det också bli mer försvarbart om man vet att det är hög sannolikhet för att bra brickor kan finnas kvar i påsen. I en IRL-tävling spelade jag en gång en match där jag i slutet efter att ha legat under nästan hela matchen matade ut 6 brickor för att dels öppna och dels "fiska" efter ett J och en blank. Jag fick båda och kunde i nästa drag spela ut JOKk/OZON på röd och med J på grön vilket gav mig 69 poäng och en knapp för motspelaren chockartad vinst i partiet.

OND DVÄRG - Ej medlem längre2005-11-04 15:25
Antal inlägg: 33

De blanka brickorna finns endast till för rullningar.
På slumpplanen måste man ibland, tyvärr, frångå den principen. Rullningsfälla eller inte: jag har mött många hyfsade 1500-rankade spelare (för mig en oerhört låg nivå), som kan häpnadsväckande många hakningar och ord. Men vad som slutligen i 99 fall av 100 ändå skiljer agnarna från vetet är hur man använder sig av de blanka brickorna.

dire2005-11-04 15:25
Antal inlägg: 13

Legobiten: Visst kan K vara bra tillsammans med t ex S och C, men rent generellt sett gillar jag inte de bokstäverna. I är bättre än ingen vokal alls, men definitivt den sämsta av vokalerna enligt mig.

Trampe: Finns det öppningar så tycker jag definitivt att man bör använda sina blanka för rullningar. Att använda jokern för en 25-poängare är ett hutlöst slöseri enligt mig. Gör man en 25-poängare och två 20-poängare, så kan man på samma mängd omgångar byta två gånger och rulla en gång på 65 poäng. Allt beror i och för sig på om brädet har ett par rullningsöppningar. 50-60 poäng kanske var lite i överkant, men mitt spel har blivit mycket bättre sedan jag började hålla lite längre på jokrarna.

Vulcan: Mycket välskrivet och insiktsfullt inlägg måste jag säga. Men gäller verkligen de engelska simuleringarna för svenskt scrabble också? Jag har inte spelat så mycket engelskt scrabble, men är inte högpoängsbokstäver såsom J, Y och X mycket bättre i den svenska versionen, speciellt i 2-bokstavskombinationer?

Trampe2005-11-04 15:34
Antal inlägg: 19

Nja, sitter jag med bägge jokrarna och det är öppet så det går rulla men att med de brickor jag har på handen i övrigt inte går att kombinera till en rullning tex ÄZVDL?? då kan jag nog mycket väl göra ett byte och byta bort allt utom de jokrarna men aldrig sitta och mjölka i ett par drag då jag sitter med en joker. För det första är det genomskinligt så motståndaren kommer stänga igen brädet rejält. För det andra så vet man aldrig om man får det man behöver när man sitter och byter. Man kan få än sämre brickor. För det tredje. Samtidigt som jag sitter och byter får motståndaren en hel räcka med poäng vilket gör min rullning som jag kanske kan få ut inte lika mycket värd. Visst är det skoj att rulla det håller jag med om men priset får inte vara för högt vilket det lätt blir om man mjölkar.

K-Nap2005-11-04 15:35
Antal inlägg: 232

När jag har spelat engelskt scrabble har jag fått känslan av att det främst gäller 2-bokstavskombinationer isf, men ska man göra längre ord med speciellt j och y är de väldigt användbara. Annars finns det bra 2-bokstavsord också för de svåra bokstäverna, QI är ett väldigt smidigt ord att lägga tex ;)

Legobiten2005-11-04 18:20
Antal inlägg: 617

dire: Att du generellt ogillar bokstäver som F, I, K, V m.fl. tycker inte jag är starkt argument nog för att tipsa om att man ska göra sig av med dem så fort som möjligt.
Visst är de ibland inte lika lätta att jobba med som A,R,E,S,T m.m. Men jag skulle nog vilja tipsa om att försöka lära sig att använda dem istället för att bli av med dem för att få mer lättarbetade kombinationer. Visst byter jag bort dem ibland också, men det kan jag göra med i princip vilka bokstäver som helst om mitt brickställ är uselt balanserat.
Tycker nästan att det är jobbigare att sitta med EEASETA än FIKRNSV men det kanske bara är jag....

david_i2005-11-04 18:33
Antal inlägg: 373

Helt klart. F tycker jag också är lite jobbig men VIK har jag inget emot.
Angående punkt 4:a så tycker jag väl samma sak kan sägas om konsonanterna. Inte slösa med dem om man bara sitter med en på hand. Det handlar helt enkelt om att balansera stället och titta på vilka brickor som är kvar när man lagt sitt drag, precis som Vulcan påpekar.

vulcan2005-11-04 21:59
Antal inlägg: 7666

Det gäller nog också att hitta sin individuella spelstil. Jag spelar ganska konsekvent på taktiken att ju högre poäng brickan har, desto högre är prioriteten att få ut den på brädet. Allt för att öka möjligheten att bygga upp rullningsvänliga ställ. Jag har dock vid studier av några andra med mig ganska jämnstarka spelare kunnat se att de tenderar att hålla lite längre på framför allt honnörer och kanske vara lite mer försiktiga med drag som ger hyfsad poäng men samtidigt ger motståndaren bra returmöjligheter. Vem som har rätt vet jag inte. Kanske har vi helt enkelt anpassat spelet efter våra respektive styrkor och svagheter. Jämför man med andra riktigt bra tävlingsspelare (typ rating från 1050 och uppåt på Scrabbleförbundets tävlingsrating) så är jag nog ganska genomsnittlig vad gäller förmåga att hitta bra ord och hakningar och balansera mitt brickställ. Vad gäller förmåga att tänka framåt och inte göra onödiga öppningar har jag brister och min slutspelsförmåga tillhör inte heller de vassaste. Men jag är en duktig rullningsspelare och sannolikt en av de 2-3 bästa när det gäller att rulla åttor. Alltså lägger jag ofta hellre ut ett Ö för 18 poäng än att vänta ett drag eller två i hopp om tio poäng till och prioriterar rent allmänt att lämna kvar bra rullningsbrickor på stället. För den som andra styrkor är det inte säkert att en exakt kopiering av min speltaktik skulle vara det bästa.

Dire undrar om engelska simuleringar är direkt överförbara till svenskt spel. Nej, såklart inte. Men att huvudprincipen står sig kan man vara övertygad om, för spelet har samma egenskaper oavsett språk. Många fria lägen för motståndaren=Fler möjligheter att lägga ord. Ju fler brickor jag fyller mitt ställ med=Desto mer är slumpen inblandad i hur bra eller dåligt balanserat mitt ställ blir. Bland de riktiga freakspelarna i USA och England är det rätt många som av det skälet inte pluggar särskilt många sexor.

Ett tips som redan lämnats i andra trådar är att ladda hem programmet Frank och spela matcher mot honom på högsta nivån (SIM). Sim innebär konkret att Frank utför simuleringar av möjliga utfall framåt i partiet av att välja ett visst drag och väljer det drag som tycks löna sig bäst i ett lite längre perspektiv. Förhoppningsvis läser Radagast - programmets skapare - det här och kan ge fler och bättre detaljer än jag. Efter att matchen är klar kan du spela igenom den och se vad Frank-Sim föreslår för drag åt dig och vilka drag han väljer mellan själv. Ofta kommer du att se att det är långtifrån det mest poänggivande draget han föredrar. Och hans ruskiga spelstyrka talar för att han har rätt... :-)

HumbleBug2005-11-04 23:02
Antal inlägg: 1836

Tack för dina långa utlägg vulcan! Mycket inspirerande läsning må jag säga! :)

Koste2005-11-05 07:43
Antal inlägg: 423

Bra tips! Bra!

Knevert - Ej medlem längre2007-03-16 04:18
Antal inlägg: 805

Z:a är ju den bästa bokstaven, Den är ju mest poäng!

Hick ticks2007-03-16 15:40
Antal inlägg: 712

K är ju en av de bokstäver jag gillar mest. Mycket användbart i C lägena.

Druid2007-03-17 14:47
Antal inlägg: 11

Y är ju en strålande bokstav får man bara den på 3 ggr bokstav o lite annat smått o gott har man ju över 100 poäng direkt:)

pilutta-dej2007-03-17 16:32
Antal inlägg: 1689

En parantes apropå inlägget från K-nap: Kan någon tala om vad qi betyder på engelska? En engelsman som jag spelade mot på engelska la det ordet och kommenterade att han inte visste vad de betydde men att han hade lärt sig att lägga det eftersom hans motståndar ofta la det. Jag har inte hittat någon översättning, kanske någon av er som vet.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?