Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade55
Mobilspel
Pågående21 203

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Clemmie - Ej medlem längre2007-04-03 12:36
Antal inlägg: 5

MAT!
Så var det dags igen... Det börjar närma sig lunch och i vanlig ordning tryter fantasin! Någon som har förslag på enkel vardagsmat??

Knevert - Ej medlem längre2007-04-03 12:49
Antal inlägg: 805

Pizza - Bara ett telefonsamtal bort..

Lop_pan2007-04-03 12:51
Antal inlägg: 204

En enkel och god fransk omelett : 2 ägg och 2 teskedar vatten vispas ihop, gärna tillsammans med favoritkryddan. Sen kan man också ha i ex lite skinka eller nåt man gillar.
Stek i stekpanna och vik den dubbel i pannan när ägget nästan stelnat.

sarlina2007-04-03 12:53
Antal inlägg: 1035

Jag ugnsbakade en portionsbit lax (lägg den på en bit folie, droppa över citron, salta ordentligt, 30 min i 150 grader) gjorde en enkel sallad till + sås av turkisk youghurt o lite majonäs, en sked Dijonsenap o lite pepparrot på tub. Supergott!

Clemmie - Ej medlem längre2007-04-03 13:11
Antal inlägg: 5

Lop_pan!
Har just ätit en fransk omelett! Smakade bra, är mätt och belåten, tack för tipset!

Vigdir2007-04-03 13:27
Antal inlägg: 3722

Annan snabb och enkel lunch: Tomatsoppa. Fräs en halv lök i litet matfett, eller om du vill vara fettsnål, bara i litet vatten. Häll på en burk krossade/passerade tomater, samt ca 2 dl vatten och en buljongtärning. Koka upp, smaka av med salt och peppar, gärna pepparblandning. Om du vill kan du fräsa med en vitlöksklyfta med löken. Ät med en knäckemacka med ost, gott, nyttigt, billigt, snabbt.

Vill du kan du klicka i litet creme fraiche vid serveringen, det är gott.

mammamu - Ej medlem längre2007-04-03 13:47
Antal inlägg: 1286

Jag har just vart ute å käkat lunch, raggmunk & fläsk. Förbenat gott var det:)

sarlina2007-04-03 14:03
Antal inlägg: 1035

Fräs tärnad bacon i en stekpanna, häv över en burk majs o lite hackad röd paprika (för färgen)

annapee2007-04-03 14:45
Antal inlägg: 79

brukar göra ett alternativ till spansk omelett.
Ta potatis, lök, paprika, zucchini, eller andra fasta grönsaker o fräs i en panna tills de blir mjuka, krydda dom som du vill, jag brukar använda chili, peppar, salt. När de är mjuka, ta upp dem och blanda dem med 2 ägg, som du har skakat/ delat. lägg på blandningen på stekpannan igen, och vänd med hjälp av en tallrik så båda sidorna blir tillagade.
Snabbt, enkelt och gott!

Sturgis2007-04-03 15:32
Antal inlägg: 110

Annapee: Det där skall jag ta o testa, lät överdrivet gott =P

Koka lite pasta, häll av vattnet och ställ tillbaka kastrullen med pastan på plattan igen med en låg värme...
Blanda i cream fraiche, (stekt) Bacon, Ärtor, Majs, Paprika, ( Och gärna kantareller om man nu har det hemma ;) ...
sen på med lite favorit kryddor, örtsalt, grillkrydda, chili, svartpeppar, pepparmix :P

Cream fraichen smälter och allt blir en god röra...

matss - Ej medlem längre2007-04-03 23:31
Antal inlägg: 217

Mmmm, vilken smaklig tråd =)

Ikväll snittade jag upp några kycklingfiléer (ca 800 g till 4 pers, varav en 17-årig hockeyspelare ;), petade in lite färskost (Bonjour, för dagen Kantarell och Bleu) och lindade in dem i bacon. Brynte dem så de fick färg, hällde i en trea äkta(!) vispgrädde i stekpannan och lät det "koka" lätt tills kycklingen var färdig men ff saftig. Malde lite, lite peppar i såsen som blev av grädden och den "läckta" osten från filéerna. Salt fanns redan i baconen. Serverade med basmati-ris och lite fräscha grönsaker.

Lika gott som onyttigt och tämligen enkelt att tillreda =) Dessutom fick jag glada tillrop från hela familjen vilket värmer lite extra ... men imorgon blir det nog lite smalare mat igen ;)

Det enda jag saknade var ett (gott) rödvin till, men det är ju bara tisdag =P

annapee2007-04-04 15:09
Antal inlägg: 79

mm, låter riktigt gott matss, blir nog det mina vänner får njuta av ikväll, min tur att laga middag..:)

Dagens lunch bestod av bakad potatis ( 10 minuter i mikron med papper runt, nagga potatisen) med keso, räkor och sallad, snabbt och gott!:)

Sotfinger2007-04-04 20:53
Antal inlägg: 22361

Sätt ugnen på 200 grader och låt de frysta fiskbitarna ligga där inne medan du sätter på potatisen. Vispa ihop lite matlagningsgrädde och creme fraiche och smaksätt med en msk senap och en msk bostongurka. Ta ut den nu förhoppningsvis halvtinade fisken och bred såsen över, sätt in i ugnen ca 20 minuter. Riv lite morot och lite äpple och blanda ihop, servera!

Dille - Ej medlem längre2007-04-05 14:27
Antal inlägg: 218

ida slog jag på stort, tog lövbit istället för pizza, hämtmatsångest!!!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?