Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade60
Mobilspel
Pågående21 203

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sirspellalot - Ej medlem längre2007-04-04 00:09
Antal inlägg: 320

Vegokäk
Blev vegetarian ånyo lite innan nyåret och skulle uppskatta om folk kunde komma med några bra recept på vegetariska rätter - gärna något med tofu eftersom allt jag gör med tofu blir skitäckligt.

MTI2007-04-04 00:27
Antal inlägg: 3

www.vegomums.se har många goda recept, bl.a. lasagne med tofu.

sirspellalot - Ej medlem längre2007-04-04 00:42

MTI: Något speciellt recpet du kan rekommendera? Blir för mycket info annars liksom ...

Knevert - Ej medlem längre2007-04-04 00:48
Antal inlägg: 805

Makaroner med ketchup är annars en hit

sirspellalot - Ej medlem längre2007-04-04 00:59

Knevert: nähä?

SirNose2007-04-04 01:05
Antal inlägg: 188

"Asså, egentligen skulle jag inte ha några problem att bli vegetarian. Men jag blir liksom inte mätt på sallad".

Grymt citat, kommer dock inte ihåg vad det var för ett geni som sa det.

MTI2007-04-04 01:06
Antal inlägg: 3

sirspellalot: om det inte behöver vara tofu i finns det många andra goda recept på samma sida, t.ex. Afrikansk gryta (med quorn), Pastagratäng med spenat och keso, Grekisk pastasås... En annan favorit är Medelhavsgratäng, receptet finns på www.arla.se.

veggie_d2007-04-04 02:20
Antal inlägg: 1187

sirnose: haha, påminner lite om det likaledes grymma "I tried taking up jogging, but the icecubes kept falling out of my glass".

iodine - Ej medlem längre2007-04-04 09:35
Antal inlägg: 269

gillar du frukt och nötter i maten har jag ett finfint recept.

gör jämnstora klyftor av:
potatis, paprika, rödlök och zucchini. krydda med olivolja och rosmarin. strö över cashewnötter och torkade aprikoser. grilla i ungen tills det luktar klart :P (kommer inte ihåg hur länge) och pricken över i:et är att ha fetaost på tallriken sen så det smälter lite.

Ordning3n - Ej medlem längre2007-04-04 11:19
Antal inlägg: 16

"Du är nog den enda vegetarianen som inte äter grönsaker", har det sagts om mig. Av förklarliga skäl kan jag inte bidra med något recept, om inte havregrynsgröt räknas.

Konstapel Mu - Ej medlem längre2007-04-04 11:29
Antal inlägg: 84

Jag är inte vegetarian, men jag umgås med en del osunda människor som knaprar grönsaker och dylikt, så ett recept kan jag väl klämma fram.

Pastor Greens pannkakor
Grädda pannkakorna lite tjockare än vanligt. Använd dinkelmjöl om du inte vill ha en degig fettfotboll där tvättbrädan ska sitta.

Rör ihop keso, avokado, rödlök, kanske ruccola, vad minns jag. Lite av varje. Fyll pannkakorna med joxet och ät.

Gott ialla fall.

Konstapel Mu - Ej medlem längre2007-04-04 11:31
Antal inlägg: 84

Nej, ruccola ska det nog inte va nej känns det som.

Flicka Mu2007-04-04 14:45
Antal inlägg: 13

Ett bra recept är bönbiffar/linsbiffar (röda linser), kikärtsbiffar. Du tar helt enkelt och kokar linserna eller det du väljer att göra biffarna av så att det är ca 3dl efter kokningen. Koka även ca 2-3 potatisar.
Hacka en halv gul lök och kör ner alltihop i en mixer (potatisen och linserna). Tillsätt ca 1-2 ägg (smeten ska va lite blöt). Blir smeten lite för blöt så tillsätt sojamjöl tills den känns bättre.
Krydda med salt, spiskummin och koriander (smaka av innan stekning).
Stek i gjutjärnpanna på 4:ans värme.

Jag har som inge mer exakta mängder än så eftersom jag brukar testa mig fram själv till vad som blir bra.

Hoppas du vågar prova!

Gariam - Ej medlem längre2007-04-04 16:01
Antal inlägg: 2590

Det finns hur mycket som helst om du kommer utanför fiskpinnar med potatismos-tänket. Bra med protein kan du få genom linser och ägg.
Det bästa är färska grönsaker, bojkotta "kinawok" och dyl på påse iom att de troligtvis inte innehåller så mycket näring.
Sen är det bara att mixa diverse följande efter smak: Ost (halloumi, feta, mozzarella, parmesan osv osv), nötter (pinje, cashew, jordnöter osv osv), grönsaker, sallad, spenat, lökar, quorn, rotfrukter, svamp, ris, potatis, bröd, pasta, nudlar, couscous, olivolja och olika såser och röror, örter, kryddor, hemmagjorda marinader. Prova att marinera fetaost och oliver i olja och vitlök - det kan du ha till mycket. Så gott.

Några favoriter är egen pizza med
1. pesto, mozzarella och oliver
2. kantareller, squash och parmesan
3. banan, curry och vitlöksoliver

eller rotfrukter i ugn med lingon och brunsås
eller creepes
eller soppa med bröd
eller lasagne med quornfärs och massor med bechamelsås

Fan vad hungrig jag blev nu.

Sotfinger2007-04-04 20:58
Antal inlägg: 22361

Den här vegetariska lasagnen lockar även inpiskade fläskätare... Gör en vit sås med svamp och keso i, krydda med salt, muskotnöt och svartpeppar. Gör också en sås med hackad spenat, krosstomater och lök kryddad med chili, salt, vitlök, garam masala eller orientalisk curry. Varva såserna och lasagneplattor på sedvanligt vis, täck med ost och grädda i ugn 200 gr i 30 minuter.

falafelibröd2007-04-04 21:07
Antal inlägg: 782

gå in på veganvrak.blogspot.com
grym matblogg!

falafelibröd2007-04-04 21:14
Antal inlägg: 782

Bönor av alla de slag är alltid bra, speciellt sojabönor (protein). Jag brukar göra vegbiffar ofta, det är bara att mixa ihop bönor, ägg, lite olja, kryddor, lök och vitlök. Rör i lite ströbröd och låt det svälla en stund, och sen är det bara att steka biff. Går att servera till diverse, typ ris, klyftpotatis, bulgur mm

sirspellalot - Ej medlem längre2007-04-04 22:08

Alla: tack för alla fina tips - skall bli kul att experimentera med era förslag! =)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?