Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 20 543 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Jakejoker | 2005-11-16 19:59 | |
gunnar_1234, det beror ju på vad som händer efter att programledaren har öppnat lådan med geten? Är det slut sen, så ser jag inte anledningen med 'bytet'. Men om man bara "paxar" en låda när man byter och att man, efter bytet, har rätt att byta igen är det helt klart en fördel att acceptera erbjudandet. Då har man 50% chans eftersom bilen antingen är bakom den låda man valt eller den andra (som inte är öppnad), jämfört med 33% chans om man inte genomför bytet. Det är så som det problemet är uppställt i den version jag (och blueztar) har hört (kanske var dt detta som du menade): 1. Personen väljer en lucka 2. Programledaren visar att det finns en get bakom en av de luckorna som personen inte har valt 3. Personen får välja om han ska byta eller inte. | ||
david_i | 2005-11-16 20:23 | |
Kan man inte fråga såhär: "Vad skulle den andra personen säga att du var för kön om jag frågade denna?" Då borde det väl räcka med en fråga. | ||
Äcklig Odör - Ej medlem längre | 2005-11-16 20:29 | |
hur besvarar man det med ja eller nej ? | ||
gunnar_1234 | 2005-11-16 20:47 | |
1. Personen väljer en lucka 2. Programledaren visar att det finns en get bakom en av de luckorna som personen inte har valt 3. Personen får välja om han ska byta eller inte. Exakt så här.... Tack | ||
david_i | 2005-11-16 20:57 | |
Aha. Jag missade att det skulle vara en ja/nej-fråga. Men såhär då. Om man frågade den andra personen. Skulle den då säga att du var en flicka? | ||
jssfrk | 2005-11-16 21:12 | |
det stämmer. flickan svarar alltid nej och pojken alltid ja. men du vet fortfarande inte vem som ljuger. lådmannen borde ju rimligen ha exakt samma chans till bilen oavsett om han byter. | ||
david_i | 2005-11-16 21:23 | |
Jaha. Jag läser visst slarvigt, trodde bara man skulle ta reda på vem som var pojke respektive tjej. Men lådmannen har inte samma chans. När han väljer från början har han 1/3 chans att få rätt och 2/3 chans att få fel. Eftersom en felaktig låda tas bort så får killen 2/3 chans att få välja rätt låda om han byter. | ||
Jakejoker | 2005-11-17 16:27 | |
Just det, David har rätt. Jag hade fel med mina 50%. Se på det så här: Personen väljer en låda och har 1/3 chans att bilen är bakom den luckan. Alltså måste det vara 2/3 chans att bilen INTE är bakom hans lucka. Det håller väl alla med om? Om nu programledaren plockar bort en av de två luckorna som personen inte har valt, så är det fortfarande 1/3 chans att bilen är bakom den lucka som personen står vid (den sannolikheten har inte ändrats), och därmed FORTFARANDE 2/3 chans att bilen INTE är bakom hans lucka. Eftersom "inte bakom hans lucka" bara motsvaras av en enda lucka (den som programledaren inte har öppnat) så är det 2/3 chans att bilen är bakom den luckan. | ||
Eis39 | 2006-02-18 20:42 | |
humblebug skrev: "Okej, fråga först: Är du ett äpple? Då vet du om han ljuger elle inte. Sen kan du fråga vad som helst: Är du en pojke? Brukar du kissa stående? Varför krångla till det mera än så? Man kan ju fråga vad fanken som helst så funkar det! Ställ en svårare gåta nästa gång så att man får nån utmaning! :)" håller helt med! | ||
erektion - Ej medlem längre | 2009-02-01 01:17 | |
bra tänkt! | ||
felixfelis | 2009-02-01 01:19 | |
Anlita Michael Jackson, går snabbast så. | ||
mjf | 2009-02-01 01:40 | |
Öh? | ||
felixfelis | 2009-02-01 01:59 | |
Ja, han lär ju snabbt se vilken som är pojken tänkte jag. | ||