Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 42 |
Inloggade | 78 |
Mobilspel
Pågående | 21 104 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
chricka74 | 2006-05-01 19:24 | |
ROGGBIV ett bra ord att komma ihåg om man vill ha koll på färgerna i regnbågen (och i vilken ordning de kommer). R - Röd, O - Orange, G - Gul, G - Grön, B - Blå, I - Indigo och V - Violett. Sen har jag ett knep som gör att man kommer ihåg vilka månader som har 30, och vilka som har 31 dagar. Räkna knogar och mellanrummen mellan knogarna. Alla månader som hamnar på en knoge har 31 dagar och de som hamnar på ett mellanrum har 30 (eller 28 för februari). Börja alltid på en knoge (tummen räknas inte in). Alltså Januari hamnar på en knoge (31), februari på mellanrum (28), mars - knoge (31), April - mellanrum (30), Maj - knoge (31), juni - mellanrum (30), Juli - knoge (31) ... nu nästa hand.... Augusti - knoge (31) o.s.v...... Låter krångligt, men är användbart och lätt :-) | ||
glåpord - Ej medlem längre | 2006-05-03 18:46 | |
är det bara jag eller har nåt fallit ur inlägget här på omstående sida: trettio dagar har november, april, juni och september februari tjugoåtta allen´, aaaalla de övriga trettioeeen (vaddå levande minnen från rabbling i lågstadiet...) så hade vi detdär med stavning: en pojke i en SKJorta gul SKJuter SKJutsen i ett SKJul det är lättare att STJäla en STJälk än att STJälpa en STJärna med STJärten (kan vara bra i stunder av kortslutning och annat stopp i hjärnverksamheten) | ||
LadyZara | 2006-05-04 03:27 | |
Hårda eller mjuka vokaler? Å, o, u, å -på den HÅRDA stenen gå E, i , y, ä, ö -kliver i den MJUKA snö | ||
LadyZara | 2006-05-04 03:28 | |
A, o, u, å, -ska det så klart va där uppe! | ||
Amandarin | 2006-05-04 22:29 | |
Får hemska fysikflshbacks. Av någon anledning tror jag att jag minns de där (vad de nu hette) alkalierna (var det så?). En sån där kedja med ämnen som är totalt meningslös. Min Egen Ponny Bor På Hasses Herrgård Om Några Dagar. Metan, Etan, Propan, Butan, Pentan, Heptan, Hexan, Oktan, Nonan, Dekan. Vet inte om jag fick namnen rätt, men ramsan sitter då som den ska. | ||
Vindrosen | 2006-05-18 13:32 | |
En gammal ramsa för att lära sig månaderna i rätt ordning: Januari börjar året, Februari kommer näst. Mars, April ha knopp i håret, Maj och Juni blomma mest. Juli och Augusti och September rika, härliga framgå. Men Oktober och November och December äro grå. | ||
Kapustin | 2006-05-19 11:46 | |
Min gamla mor som fick lära sig ett och annat när hon läste latinlinjen brukar utbrista följande: Rom-Ko-Gal-Ef-Fil-Kol-Tes salon-Tim-Tit-Fil-Hebreon (ungefär...) Hon är över 80 och kommer fortfarande ihåg ordningen på Pauli brev trots att hon inte är precis kyrklig av sig. Ramsor funkar tydligen... | ||
K_red | 2006-05-21 01:18 | |
Grodorna dansar aldrig ensamma Strängarna på en bas. G D A E | ||
skalmac | 2011-04-06 13:02 | |
Ny variant på gitarrsträngarna (med b ist för h): En Bonde Går Där Alldelses Ensam | ||
moi_magnus | 2011-04-06 19:54 | |
Tonarter är alltid svåra att komma ihåg... Frosten (F-dur) 1 b-förtecken Berövade (B-dur) 1 b-förtecken Esters (Ess-dur) 1 b-förtecken Astrar (Ass-dur) 1 b-förtecken Dess (Dess-dur) 1 b-förtecken Gestalt (Gess-dur) 1 b-förtecken Bra för musiknördar, men kanske inte för personer som inte är musikintresserade eller spelar något instrument... | ||
moi_magnus | 2011-04-06 19:56 | |
Likaså finns med korsförtecken: Gå (G-dur) 1 #-förtecken Du (D-dur) 1 #-förtecken Axel (A-dur) 1 #-förtecken Efter (E-dur) 1 #-förtecken Håkans (H-dur) 1 #-förtecken Fiskar (Fiss-dur) 1 #-förtecken | ||
OrbOrb | 2011-04-26 13:03 | |
mrsarun, det ska väl ändå vara En Blind Groda Dansar Aldrig Ensam? Nerifrån och upp på gitarren. | ||
lewarcher | 2011-04-26 13:13 | |
Och kanske: Frosten (F-dur) 1 b-förtecken Berövade (B-dur) 2 b-förtecken Esters (Ess-dur) 3 b-förtecken Astrar (Ass-dur) 4 b-förtecken Dess (Dess-dur) 5 b-förtecken Gestalt (Gess-dur) 6 b-förtecken und Gå (G-dur) 1 #-förtecken Du (D-dur) 2 #-förtecken Axel (A-dur) 3 #-förtecken Efter (E-dur) 4 #-förtecken Håkans (H-dur) 5 #-förtecken Fiskar (Fiss-dur) 6 #-förtecken Så blir väl kvintcirkeln lite mera begriplig även om vi utelämnat alla mollparalleller. :=) | ||
Maddifix | 2011-04-27 20:09 | |
H-2-S-O-4... De blir Sva-vel-syra så lägger man till lite klang i de :D | ||
Fruktskrutt | 2011-04-28 18:25 | |
SVIRKAPPA, fick jag lära mig i skolan för att komma ihåg ordklasserna. Substantiv, Verb, Interjektion, Räkneord, Konjunktiv, Adjektiv, Pronomen, Prepositioner, Adverb. Minns det än idag.. =) | ||
Megaherz | 2011-04-30 11:33 | |
Es fuhr ein Kahn im Mondenschein im Dreieck um das Erbsenbein. Vieleck groß und Vieleck klein, am Kopf, da muss ein Haken sein. Handskelettet :) | ||