Spelrum
Giraffen | 39 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 20 872 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Prärieklocka | 2011-07-30 13:09 | |
![]() | 48 var numret på gatan där jag växte upp. 48:an var en mysig trappuppgång. Nederst bodde min bästis med familj. Där bodde även en ljudkänslig tant som hatade barn, så där klampade man lite extra när man sprang förbi. På våningen över bodde också en tant, fast en snäll en, plus en ung kille som brukade spela hög musik sent. Han var inte omtyckt, i alla fall inte av sura tanten som bodde under honom. Nästa våning bodde vi på och hos oss var det aldrig riktigt tyst. I lägenheten kunde man springa runt, runt och det gjorde jag och mina syskon jämt. På grammofonen snurrade proggmusik och så grälades det rätt så ofta högljutt, för mina föräldrar var såna som tyckte att alla känslor måste få finnas och höras. Kanske tur att inte sura tanten bodde så nära oss. Överst bodde en farbror som rökte cigarr. Det luktade nästan jämt cigarr i trappen. Han fick tillsägelser om detta, men struntade nog blankt i vad folk tyckte. Han gjorde som han ville och var därmed mycket nöjdare med livet än vad sura tanten var. Ja, där har ni en glimt från min barndom. Varsågod att haka på och berätta ni med! | |
onobond | 2011-07-30 16:41 | |
![]() | 137 Kul story, PK. Själv uppvuxen i villa(-or). Ditt persongalleri fanns i trappuppgångar där kompisar bodde, eller hus där man försökte sälja julkort eller majblommor... | |
Näva | 2011-07-30 17:37 | |
![]() | Jag minns att 95:an var en buss som gick på gas. Den var mest till för pensionärer eftersom den var extra låg och hade extra tid på sig för rutten som skulle köras. Bussen såg mycket konstig ut, den främre delen var tillplattad och utdragen och den såg nästan ut som en näbbmus. 95:ans buss var skitläskig, den hördes nästan inte och gick på gator som man aldrig kunde tro att det gick bussar på. Helt plötsligt kunde man stå mitt framför den tvärnitande bussen med ångest i magen och hjärtat i halsgropen samtidigt som pensionärerna stirrade av skräckblandad förtjusning ut genom bussens fönsterrutor och hötte med näven. Om man någon gång råkade hoppa på bussen, ångrade man sig illa kvickt eftersom bussen tog så lång tid på sig att det hade varit snabbare att ta rollatorn till den tilltänkta destinationen. | |
Prärieklocka | 2011-07-30 20:06 | |
![]() | Fyrtionio är svaret på sju gånger sju. Tänk vad man rabblade pluttifikationstabellen. Kan fortfarande höra gnisslet av kritorna mot svarta tavlan när vår fröken skrev siffror i långa rader. När man var veckans värd, skulle man blöta svampen och sudda ut alla siffrorna innan man fick gå ut till de andra och hoppa rep. Man skulle även kuta före de andra till matsalen och duka. Även att dela ut stenciler med blå text som luktade gott ingick i uppgifterna. På ett ställe jag bodde fanns det bara en sån där näbbmusbuss som Näva nämnde. Den tog en upp till de andra stora bussarna i närmaste lilla samhälle. Näbbmusen gick inte ofta, så det gällde att komma till hållplatsen i tid. Eftersom alla tänkte så, var vi några som stod och pratade där, vi som åkte med den tidigaste näbbmusen varje morgon. När vi gick på bussen, satte vi oss dock på skilda platser. Nån måtta fick det väl vara med att prata med okända! | |
onobond | 2011-07-30 23:24 | |
![]() | 138 Vilka roliga minnen ni har! Själv gick jag första terminen hela 3½ km till skolan, vi skulle flytta in till centrum i december. Till skolan raskt, från skolan mycket funderingar, skyltfönstertittande mm, tog ofta dubbelt så lång tid som att gå till skolan. Har inte åkt särskilt myket buss genom åren, en annan sorts buss, som också går tyst är den eldrivna (inte trådbuss, där gnisslar det mot luftledningen) som också den kan skrämma livet ur en... | |
Prärieklocka | 2011-08-01 07:20 | |
![]() | Jag säger godmorgon och når nu ett helt halvsekel - 50! :) Det ska firas med en utflykt med familjen till en plats som är rolig både för små, större och väldigt stora barn! Vi verkar få perfekt väder, har jag och lilltjejen konstaterat. Äldsta dottern och mannen sover fortfarande, men kommer säkert hålla med när de vaknar. | |
Näva | 2011-08-01 09:47 | |
![]() | 96 Inte illa! t3.gstatic.com/image...Tn oWZRTyJM Men det är bara hälften av 100 så nästa halva får du då. t2.gstatic.com/image...Oa _c9-Zp9A | |
onobond | 2011-08-01 20:42 | |
![]() | 139 Grattis Prärieklocka till 50 poster i ORDLEKSKUNGEN 3.bp.blogspot.com/_M...ne +red.jpg 217.70.34.228/artikl...r_ risp.jpg 1.bp.blogspot.com/_u...Y+ CAKE.jpg | |
Näva | 2011-08-01 21:31 | |
![]() | Kan tårtan delas i 96 bitar. Bitvis borde festen vara till belåtenhet. | |
onobond | 2011-08-01 21:52 | |
![]() | 140 Itsy, bitsy, tårtsy | |
Prärieklocka | 2011-08-01 22:51 | |
![]() | Wow! Känns som en riktig 51:a, alltså femetta, att logga in här och ta emot Nävas och onobonds värmande gratulationer! Tack och bock! Min favorit var förstås buketten med prärieklockor! :) Påminner mig om min brudbukett, där prärieklockor ingick (även om de var rosa). Såg dock direkt att de vita blommorna i buketten från onobond var prärieklockor och inget annat! Nåt mer om mig som ni inte visste, men som ni ska få reda på nu: Jag äääälskar tårta! När jag och min man skulle gifta oss övertalade jag honom att vi skulle ha en gigantisk tårta i fyra våningar, fast vårt bröllop inte var särskilt stort till antalet gäster. (För oss var det såklart väldigt stort!) På så sätt blev det över en hel del tårta, som jag gladeligen glufsade i mig ett par dagar framöver. Så - tack så mycket för att jag fick en och en halv tårta att sätta i mig alldeles själv! :) | |
onobond | 2011-08-02 07:14 | |
![]() | 141 Gooood Mooooorning! Ännu en dag med blå himmel, bara lite små vta fjädrar spridda här och var... Kul att du uppskattade de små lyckönskningarna i form av bildlänkar. Aven om både humor och ironi är välkomna här i tråden, så är det en vänlig tråd, och små uppmuntringar mår vi alla bra av. Livet blir för torrt utan torrta! | |
Prärieklocka | 2011-08-02 17:19 | |
![]() | 52 är antalet kort i leken och antalet gånger jag har deltagit i den här leken! | |
onobond | 2011-08-02 20:05 | |
![]() | 142 Synar man korten nu? | |
Prärieklocka | 2011-08-02 20:12 | |
![]() | Inte helt, men jag har en 5:a och en 3:a! | |
onobond | 2011-08-02 20:12 | |
![]() | 143 med ett ess på hand går jag all in | |
Prärieklocka | 2011-08-02 20:16 | |
![]() | Tror du mig om jag säger att jag har 5-tal? Okej, då, 4-tal om jag ska vara ärlig! | |
onobond | 2011-08-02 20:17 | |
![]() | 144 själv har jag ett otal | |
Prärieklocka | 2011-08-02 20:21 | |
![]() | Ja, verkligen! 12 x 12! Själv har jag bara blygsamma 11 x 5 = 55. Gillade elvans tabell i skolan, den var så lätt! | |
onobond | 2011-08-02 20:22 | |
![]() | 145 Elvorna är lätta, dansar förbi på tå... | |