Spelrum
Giraffen | 45 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 36 |
Inloggade | 81 |
Mobilspel
Pågående | 20 878 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-24 12:57 | |
En stad: ”Nasal växtvän” i viss kroppsställning (på engelska), med vidare härledning (på svenska) / Har inte alltid snabel / Försäkringshandling förr | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-24 22:38 | |
Ny ledtråd: Det sökta härledda ordet i början heter likadant på engelska. | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-25 07:51 | |
En andra ny ledtråd: Ordet för sista delkomponenten har en annan, ojämförligt mycket vanligare, betydelse än den som anknyter till ledtråden. | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-25 11:31 | |
Ännu en ledtråd: Första delkomponenten är i flera steg: Den "nasala växtvännen" har julanknytning och är en stillsam natur. När hen intar kroppsställningen i fråga, leder det vidare till ett uttryck på engelska. Detta uttryck, i sin tur, benämner en känd historisk person. Vad var denna person? | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-25 13:55 | |
Ytterligare en ledtråd: Det som inte alltid har snabel behöver inte nödvändigtvis tillhöra djurvärlden. | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-25 14:24 | |
En femte ledtråd: En korkek har en viss betydelse i processen för att komma fram till den första delkomponenten! | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-25 16:06 | |
En sjätte ny ledtråd då: Den sökta staden är amerikansk. | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-25 23:07 | |
Är lite förvånad över att ingen lyckats lösa gåtan ännu, alla ledtrådar till trots! Får ta till sjunde nya ledtråden då: Det rör sig om en delstatshuvudstad i USA. | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-26 12:10 | |
Första delkomponenten: - Någon vi brukar brukar kunna se i TV på julen föredrar att lukta på blommor, framför de våldspräglade aktiviteter vissa försöker förmå honom till. - Vilken ställning brukar vederbörande inta när han avnjuter blommornas doft, och vilket tvåordsuttryck på engelska, som kan kopplas till en historisk person, för det tankarna till? - Vilken etnicitet hade den historiska personen (lika med ordet för den första delkomponenten!)? Alltså (en delstatshuvudstad i USA): ”Nasal växtvän” i viss kroppsställning (på engelska), med vidare härledning / Har inte alltid snabel / Försäkringshandling förr | ||
Lackia | 2023-05-26 12:28 | |
Indianapolis | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-26 12:59 | |
Bra, Lackia. Där satt den till slut! Får dock säga som Gert Fylking: Äntligen!! - "Nasala växtvännen" var alltså Tjuren Ferdinand. - Ställningen för blomluktandet leder till Sitting Bull. - Sitting Bull var INDIAN. - Det som inte alltid har snabel är A. - Försäkringshandling(-brev ) förr är POLIS. Gåtan var kanske inte så svår ändå, egentligen?! ;-) | ||
Prärieklocka | 2023-05-26 17:00 | |
Och så säger du att mina ledtrådar är svåra… | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-05-26 18:53 | |
Lite svår i början kanske, men jag var ju generös med nya ledtrådar sedan, Prärieklocka! ;-) | ||
Tessica | 2023-07-24 20:35 | |
Stad i Europa Tallens blomma utan te 19 Högsta betyg | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-07-24 23:47 | |
Skulle kunna ha gissat på Motala, men det verkar tyvärr inte stämma riktigt med den första delkomponenten. | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-07-25 22:02 | |
Tallens "blomma" borde väl vara kotte, men det finns väl ingen stad i Europa som heter Kottala (om logiken jag tänkte mig ovan stämmer i övrigt). Mo (i "Motala") har ju med tallar att göra, men handlar ju inte om "tallens blomma", utan om ett markområde. Du får gärna kommentera det hela/ge en ny ledtråd, Tessica! | ||
Prärieklocka | 2023-07-25 22:15 | |
Jag får rebusen till Kotsa, alternativt Kotesa | ||
Rombis - Ej medlem längre | 2023-07-25 22:47 | |
Finns det några sådana europeiska städer (hittar inte vid googling) och hur resonerar du då, Prärieklocka? Min egen logik var alltså denna: - Kotte minus te - KOT - 19 - TAL - Högsta betyg - A Men finns det då någon europeisk stad som heter "Kottala"? Det verkar det inte göra - däremot en by i Sri Lanka som heter så, men det blir ju fel! | ||
åskarll | 2023-07-25 23:14 | |
atomnummer för Kalium (K) är 19 alltså Kotka? | ||
Tessica | 2023-07-25 23:19 | |
Bravissimo! Ni var duktiga allihop :) Kotka är rätt! Tallens blomma utan te = kotte minus te 19 = K för kalium Högsta betyg = A | ||