Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående21 312

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Palnatoke - Ej medlem längre2012-03-19 20:57
Antal inlägg: 229

Tankenötter
Ifall det vinner bifall tänkte jag att vi kan samla tankenötter i denna tråd. Den som redan har hört svaret på en tankenöt (eller en mycket snarlik) bör givetvis låta bli att svara om han eller hon har någon hyfs i kroppen.

Jag börjar med en som jag läste i en ungdomsbok av något slag för ungefär tusen år sedan.

"En missionär på Nya Guinea blev tillfångatagen av en stam av vildsinta huvudjägare. Han fördes inför hövdingen som berättade för honom att han skulle dö i gryningen.

Nu var det emellertid så, att stammen hade särskilda regler när det gällde lögnare och sanningssägare. Därför skulle missionären nästa morgon få göra ett påstående av något slag och hövdingen skulle avgöra om påståendet var sant eller falskt. Ifall det var sant så skulle han bli dödad med förgiftade pilar, men ifall det var lögn så skulle han brännas levande.

Missionären var dock en klipsk karl och när gryningen kom hade han tänkt ut ett påstående som gjorde att hövdingen varken kunde säga att det var sant eller falskt, utan måste låta honom löpa.

Vad påstod missionären?"

Återigen, om du redan kan den så knip igen. ;)

Prärieklocka2012-03-20 11:16
Antal inlägg: 11350

Kanske sa han: Jag kommer brännas levande. Om han ljög när han sa det, skulle han ju brännas levande (och då skulle ju påståendet bli sant och alltså kan han inte brännas), men om han talade sanning skulle han ju bli dödad av pilar och då stämmer ju inte hans påstående.

Palnatoke - Ej medlem längre2012-03-26 10:37

Correctamundo! (För att citera Pulp Fiction alltså.)

Tråkigt att det blev så få visningar på tråden, men jag ger det väl en chans till och smäller till med en ny tankenöt i samma stil.

Samme missionär vandrade vidare genom djungeln. Snart kom han till ett område där han visste att det fanns två olika stammar. Den ena stammen bestod av genomsnälla och gästfria infödingar som hade starka tabun mot att ljuga och alltid talade sanning. Den andra stammen bestod av galna huvudjägare som var totalt oförmögna att säga ett sant ord och alltid ljög, oavsett om det gagnade dem eller inte.

Missionären kom till en Y-korsning på djungelstigen och fick där se en gammal inföding som satt och vilade sig mot ett träd. Tyvärr kunde missionären inte avgöra vilken stam den gamle mannen kom ifrån. Dessutom hade båda stammarna samma märkliga sed att man bara fick ställa en enda fråga till den man mötte. En väg ledde till vänster och en till höger. Den ena måste leda till den goda stammens hemby och den andra till den onda stammens.

Vad ställde missionären för fråga som gjorde att han kunde hitta till den goda byn?

Prärieklocka2012-03-26 18:32
Antal inlägg: 11350

Det är inte många som skriver här, så jag gör ett nytt försök! :)

Kan man inte bara fråga: Vilken väg leder till din by? Den goda sanningssägaren pekar såklart på vägen till sin egen by. Om den gamle mannen istället är en ond lögnare pekar han på fel väg, dvs vägen till de godas by.

Palnatoke - Ej medlem längre2012-03-27 19:53

Korrekt igen. För att inte detta ska bli en tvåmannalek drar jag mig dock ur nu tills någon återupplivar tråden.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?