Spelrum
Giraffen45
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
39
Inloggade86
Mobilspel
Pågående20 883

Forumkategorier

Användare Inlägg  
riwinx2023-02-24 17:16
Antal inlägg: 416

En allvarsam lek... En riktig roman!
Hej! Det här kan låta lite pretentiöst, men tänk vad roligt att med hyffsad frihet, men med kravet att man har läst och hängt med i handlingen tillsammans här tillsammans skapar en riktig roman med typ sex till tio kapitel. Jag vill inte att någon skriver bara en eller två meningar till romanen som vi skapar tillsammans. Så låt oss säga att var och en ska skriva tre till tio meningar i sina författarinlägg. Det vore bra om vi håller oss till max. fem huvudkaraktärer. Bra om vi turas om med våra bidrag till handlingen.

Berättelsen behöver inte vara komisk, bara för att den finns här vid Ordlekar. Jag skulle föredra kreativitet, mystik och spänning.

Romanen får titeln VISSELBLÅSARENS SISTA SOMMAR

Navet för handlingen ska vara vid en hemlig forskarstation utanför en mycket nordligt belägen norrländsk (fiktiv) by vid namn Björnånger.

Innan vi börjar. Hjälp mig att beskriva de fem huvudkaraktärerna James, Sigrid, Halvard, Agnezka och Lars-Ove. Var och en med tre till tio meningar. Välj vilken karaktär du vill beskriva. Först till kvarn. När alla fem fått varsin beskrivning så börjar berättelsen.

Hoppas vi får en intressant berättelse här, som inte blir tramsig. Tack på förhand.

riwinx2023-02-24 17:19

...ursäkta att det här ovan blev lite för mycket av ordet tillsammans.

Nu kör vi!

Tessica2023-02-25 06:47
Antal inlägg: 2146

Kul idé, Riwinx!

Jag börjar med Halvard då.
Han är en entusiastisk molekylärbiolog som länge haft olika forskningsprojekt inom läkemedelsbranschen.
Halvard är ca 55 år (och har fru plus två tonårsbarn?)
I senaste studien har han samlat en del sällsynta växter som bara växer i skogarna kring Björnånger.
Hans hoppas kunna hitta ett botemedel mot covid.

riwinx2023-02-25 07:53

Då tar jag Sigrid.
Hon, en pigg och energisk norrländska, som nu närmar sig 40 år och ännu inte hittat "the one" och som även önskar att snart få ett eller två barn. Hon har genom falska premisser fått det här, enligt henne och flera andra i forskningsbranschen, drömjobbet. I hela sin uppväxt har hon på kreativa, halvkriminella sätt fuskat sig fram i olika skolor och på arbetsplatser. De senaste arbetsplatserna har hon själv med tajming lämnat innan hennes luftslottsliv blivit upptäckt. Hon har hittills haft en snudd på magisk och intuitiv känsla för att fatta rätt beslut där hon inte borde lyckats. Hon bor i ett kvinnokollektiv dit män inte är välkomna. Hennes främsta hobbys är spådom, yoga och häxkonster.

lolololololo2023-02-25 09:06
Antal inlägg: 3418

James är, namnet till trots, kvinna. Namnet James fick hon av sin mammas dåvarande sambo, en mycket påstridig fysiklärare på högstadiet i Gällivare dit tonåringarna från Björnånger bussades. Efter gymnasiet pluggade James till civilingenjör med inriktning mikrobiologi och hon har precis tagit sin examen endast 24 år gammal. Utöver sitt goda förstånd besitter James ett jämnt och glatt sinnelag och inte ens det faktum att hon är förlamad från midjan och ner efter en ridolycka kan få henne nerstämd. En del skulle kanske till och med kalla henne tvångsmässigt glad och positiv.

riwinx2023-02-26 08:43

Extra-inlägg från initiativtagaren:
Finns det två nya personer som vill skapa varsin presentation av de två resterande huvudkaraktärerna till denna kommande roman?
Vem är Agnezka och vem är Lars-Ove?
Först till kvarn! Annars så kommer jag, Tessica eller lolololololo beskriva varsin av dem.
Men vi kan ge er lite betänketid...fram till måndag kväll.

Månblomma2023-02-26 19:53
Antal inlägg: 32

Hej betaskribenter!
Jag ger mig på att beskriva Agnezka.
Hon är en 32-årig kvinna, som är född i Sverige men har polska föräldrar. Hon har vuxit upp i en söderförort i Stockholm. Föräldrarna är ärliga, vänliga och enkla människor. De har arbetat hårt under Agnezkas uppväxt för att deras enda dotter skulle få en bättre uppväxt än dem och en fin utbildning.
Agnezka har haft väldigt lätt för sig under hela skolgången och har efter avslutad masterexamen på Kungliga tekniska Högskolan, med inriktning medicinsk bioteknologi, arbetat i ett forskningsteam på Astra Zeneca under 4 år. Hon är ortoligt driven som person, lider av prestationsångest och är otroligt arbetsam och noggrann. Hon avskyr orättvisa och lata människor. Hon tränar kampsport och mediterar. Annars är hon lite blyg, väldigt nyfiken och har ett par få nära vänner.
Nu har hon genom sin gamla handledare på KTH blivit erbjuden att ingå i det hemliga forskningsprojektet i Björnånger. Agnezka överväger starkt att tacka ja, då hon nyligen blivit dumpad av sin patner och blivit ensam och gärna skulle flytta långt norrut.
Hon fick dock den s.k. " vårdnaden" om sköldpaddan Konrad, som hon pratar mycket med.

Joviol2023-02-27 19:05
Antal inlägg: 324

Paxar Lars-Ove
Finns deadline? Hoppas hinna ikväll

riwinx2023-02-27 19:59

Försten att skriva om Lars-Ove får den äran. Inget paxande, men...Lars-Ove kan successivt förändras med...han kanske är mer komplex i sin personlighet än vi först anade. Detta till tröst om man inte hann få göra beskrivningen först. :)

Joviol2023-02-27 21:03

Wow, du är hård.

Lars-Ove, en gigant i Svenssonvärlden. Blek herre med känslosam hustru sedan 30 år tillbaka. Industriarbetet upptar största delen av den vakna tiden. Övrig tid ägnas åt krukväxter och att stävja grannbarnen. Största synden är några extra starka öl. I övrigt är bristerna dämpade och vinsterna minimala. Coop framför Ica och han smygläser kvällstidningarna då de ger livet den där kryddan morgontidningen missar. Högskolepoäng är för osäkra människor och katter är bättre än hundar. Han höjer aldrig rösten men blänger och muttrar desto mer. Sara på jobbet lyckas få honom att le. Hon är dottern de aldrig fick

riwinx2023-02-27 21:22

Haha...hård? Nä, mittemellan...tror jag.
Intressant det där med Sara. Det blir ev. någon slags birollskaraktär. Undrar om Lars-Ove kommer bli insläppt i den hemliga sfären, eller är han rent utav projektets chef? ...snart börjar vårt romanbygge. Tack för karaktärsbeskrivningarna! Nu kör vi!

10
9
8
7
6
5
4
3
2
1...

riwinx2023-02-27 21:24

Romanens titel: Visselblåsarens sista sommar

Kapitel 1: Det närmar sig

-Det hade börjat så bra. Visst kändes så?
Agnezka fick inget svar, men två små plirande ögon från ett ständigt leende huvud, som ofta lutade åt ena hållet räckte som svar medan hon korrigerade sin prydligt skrivna packlista. Att skriva kalligrafi med antik penna var något som hon var lite stolt och tacksam över att ha lärt sig av den där, hon inte gärna ville tänka så mycket på nu. Nu fanns bara nu ...och såklart den annalkande midnattssoliga framtiden.

-Men du, visst ska det bli spännande. Du ska få bo i det mest norra. Vi ska utföra något nästan ingen vet om. Vi ska typ rädda världen. Du lovar väl att inte säga något.
Agnezka klappade sin lille Kontads kind. Kärlek. Sedan släckte hon skrivbordslampan och blundade, medan hon tänkte på de fyra andra namnen. Fyra människor hon om fem dagar skulle få möta och ägna hela sommaren tillsammans med.

Halvard kliade sig energiskt på ett irriterande myggbett på ryggen och hällde med andra handen en rejäl skopa med vatten på de glödheta stenarna. Ånga och en snabbt ökande värme fyllde familjens nybyggda bastu. Han var helt slut, men samtidigt upprymd över sin kalla finöls närvaro och en att det skulle bli en efterlängtad helg med egentid.

riwinx2023-02-27 21:25

(...Konrads kind)

riwinx2023-02-27 21:27

(...minus ett "en" i Halvard-avsnittet)

Tessica2023-02-27 21:28

(Får Lars-Oves fru vara med lite i början? I så fall kommer ett förslag på första introt här)

Kapitel 1

Villaområdet i utkanten av Björnånger vaknade långsamt till en vanlig tisdagsmorgon i februari och som vanligt var det Lars-Ove i sin grå Volvo som åkte till jobbet först av alla, redan kl 5.30.

Efter det dröjde det inte många minuter förrän hans fru laddade kaffebryggaren på nytt.
Prick 6.00 stegade närmaste grannen Halvard in genom hallen, rakt in i köket där det var dukat för två. Han hälsade glatt på Lars-Oves fru innan han kysste henne.

Sedan åt de sitt nyrostade bröd under tystnad, som så många andra morgnar.

Tessica2023-02-27 21:29

(Hoppsan, jag var sen, stryk mitt förslag)

Joviol2023-02-27 21:29

Lars-Ove är den obestridlige hjälten.

Joviol2023-02-27 21:44

Gillar frun. Bra input

riwinx2023-02-27 21:59

Tessica. Kan det där vara kapitel 2:s start? Spar texten så blir det kapitel 2:s text om du vill. Jag skriver min start här igen...för att minska det röriga för kommande författare.

riwinx2023-02-27 22:03

Vi behöver för övrigt inte komma med förslag...vi tutar och kör, men läser alltid vad som skrivits sen senast.

Hu, vad jobbigt! ;)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?