Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående20 543

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jssfrk2005-11-15 12:48
Antal inlägg: 771

Vem är vem?
Du möter två personer. Du vet att den ena är en pojke och den andra en flicka, men du vet inte vem som är vem. Likaså vet du att den ena alltid ljuger medan den andra alltid talar sanning, men inte heller här vet du vem. Hur tar du, med hjälp av två ja/nej-frågor, reda på vem som är pojken och vem som ljuger?

AnnaKB2005-11-15 16:56
Antal inlägg: 39

Om jag börjar med att fråga den ena "Är du pojke?" och får ett "ja" så vet jag att flickan är den som ljuger. (Om den ena säger ja så skulle väl den andra också säga ja, om en ljuger.) Hmm... *tänk* *tänk* Nä jag kommer nog inte längre...

Äcklig Odör - Ej medlem längre2005-11-15 16:59
Antal inlägg: 27

är du pojke ?
ljuger du ?

borde väl räcka ?

AnnaKB2005-11-15 17:06

Svarar inte båda nej på "ljuger du?"?

IMO - Ej medlem längre2005-11-15 17:14
Antal inlägg: 1766

Man börjar med att fråga är du vuxen? Den som svarar nej ljuger inte. då frågar man denne är du pojke?

Okej - Ej medlem längre2005-11-15 17:34
Antal inlägg: 4394

Jag pekar på den ena och frågar den andra: Är det här en pojke? Sen frågar jag samma person igen: Är du en pojke?

Det är min teori, nu ska jag kolla om den håller:

Möjlighet 1) Personen svarar först ja, sen nej. Då måste denna person vara en sanningsenlig flicka.

Möjlighet 2) Personen svarar först nej, sen ja. Då måste denna person vara en lögnaktig flicka.

Möjlighet 3) och 4), dvs att personen skulle svara ja respektive nej båda gångerna kan uteslutas, eftersom då skulle personen inte ljuga eller tala sanning båda gångerna.

Alltså skulle dessa båda frågor: Är det här en pojke? och Är du en pojke? räcka för att komma på vem som är pojke och vem som ljuger.

Eller har jag bara snärjt in mig själv och tror att detta stämmer, fast det inte gör det? Hjälp mig nån, som kan se med lite nya ögon på det här...

Okej - Ej medlem längre2005-11-15 17:40

Okej, jag såg just en liten hake... Möjlighet 1) kan ju faktiskt vara en lögnaktig pojke, som svarar. Oops... Nån annan som har lösningen?

IMO - Ej medlem längre2005-11-15 17:42
Antal inlägg: 1766

Ditt svar är nog okej, Okej! Mitt borde ändras till:
Man börjar med att fråga är NI vuxna? Den som svarar nej ljuger inte. då frågar man denne är du pojke?
För att få det att stämma med tvåfrågorsregeln...

Okej - Ej medlem längre2005-11-15 17:46

Vid närmare eftertanke kan nog inte mitt svar vara okej. Eftersom om svaret blir som i möjlighet 1) kan det antingen vara en sanningsenlig flicka eller en lögnaktig pojke, så man vet att det är pojken som ljuger, men man vet inte säkert vem av det som är pojken. Kanske har du lösningen, IMO, om man nu får rikta en fråga till båda samtidigt...

AnnaKB2005-11-15 18:43

Jag tror IMO har rätt. Man behöver väl inte ens rikta frågan till båda... Svaret ger ju ändå om det är lögnaren eller sanningstalaren man pratar med...

jssfrk2005-11-16 01:04

IMO fann en bra lösning som jag inte tänkt på. Min lösning är dock oberoende av åldern, så om jag omformulerar "pojke och flicka" till "person av hankön respektive honkön" finns det fortfarande (minst) ett svar. Okej är inne på rätt spår vad gäller den lösningen...

krihag2005-11-16 04:11
Antal inlägg: 46

mig verkar det som att man först måste utröna vem som ljuger. det finns flera frågor man kan ställa då, men låt oss göra såhär:

först frågar man person A: "är en av er en pojke?"
sedan frågar man person A: "är du en pojke?"

om person A svarar "ja" på första frågan vet man att den talar sanning och vet alltså att svaret på fråga två är sanningsenligt.
omvänt vet man att om person A svarar "nej" på första frågan så ljuger den och vet då att svaret på fråga två är falskt.

hursomhaver kan man utifrån det utröna båda personers kön.

gunnar_12342005-11-16 12:57
Antal inlägg: 25

Ny klurighet:

Ibland kan den intuition som vi alla mer eller mindre har ta miste, som den storm av insändare som en amerikansk matematiker fick när hon hade skrivit en artikel om ett frågeprogram i TV ; situationen är denna: den tävlande får välja mellan tre luckor, bakom en av dem finns en bil, bakom var och en av de andra finns en get. Den tävlande väljer en av luckorna, uppenbarligen med sannolikheten 1/3 för att ha valt luckan med bilen.

Programledaren erbjuder den tävlande detta: Jag öppnar en lucka med en get bakom, om du byter lucka! Då har den tävlande endast 2 alternativ kvar, med en 50%-ig chans till bilen.

Detta problem utlöste en storm bland matematiker i USA. Med förespråkare på båda sidorna. En del förespråkade, det spelar ingen roll om man byter lucka, chansen är 50 % i alla fall. Den andra sidan hävdade: Om man byter lucka ett oändligt antal gånger så måste chansen öka, man har ju då endast en av två luckor att välja på, mot en av tre från början.

Vem har rätt?

Blue Ztar2005-11-16 13:41
Antal inlägg: 1065

"En del förespråkade, det spelar ingen roll om man byter lucka, chansen är 50 % i alla fall.". Menar du att det finns nån matematiker som påstår att det skulle vara 50% chans att välja rätt första gången? H*n borde nog fundera på att byta yrke isf.

gunnar_12342005-11-16 14:07
Antal inlägg: 25

Lite klantigt formulerat. Jag klippte och klistrade...
Men du förstår nog vad jag menar, skall man anta anbudet att byta lucka efter programledaren öppnat en lucka?

Blue Ztar2005-11-16 15:51
Antal inlägg: 1065

Jag har hört en lite annorlunda formulering men jag tror att det är så du menar och då är det bättre att byta lucka.

jssfrk2005-11-16 16:46

krihag har rätt. Jag och en kompis satt en hel kväll på krogen och försökte komma på hur man skulle lösa det (iofs var vårt omdöme något grumlat...)

De frågor vi kom fram till var "ljuger pojken?", vilket pojken alltid kommer att svara "nej" på. Härigenom vet man vem som är pojken. Därefter frågar man "är du pojken?", vilket han svarar antingen ja eller nej på beroende om han ljuger eller talar sanning.

Vad gäller den nya klurigheten borde ju chansen öka om programledaren väljer bort en av de felaktiga. Däremot kan man ju aldrig veta om programledaren är opartisk; han kanske ställer denna fråga för att få den tävlande att ändra från ett rätt svar...

HumbleBug2005-11-16 18:02
Antal inlägg: 1836

Men gud asså! Du får ju fråga vad som helst! Fråga bara "Är du ett äpple?", så vet du vem som ljuger direkt!

HumbleBug2005-11-16 18:05

Fast du visste ju inte vem som är pojke eller ficka? . . . okej sa komma på nåt annat?

HumbleBug2005-11-16 18:09

Okej, fråga först: Är du ett äpple? Då vet du om han ljuger elle inte.

Sen kan du fråga vad som helst: Är du en pojke? Brukar du kissa stående?

Varför krångla till det mera än så? Man kan ju fråga vad fanken som helst så funkar det! Ställ en svårare gåta nästa gång så att man får nån utmaning! :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?