Spelrum
Giraffen | 7 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 8 |
Mobilspel
Pågående | 21 049 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
cdr80 | 2005-11-16 10:48 | |
Öken Du är i en stor gul öken. Du är lika törstig som en söndagsmorgon. Om du inte får vatten snart så dör du. Du möter en man i en dal, som säger sig veta var närmsta oas ligger. Men mannen är smått störd, så han ljuger varannan dag och talar sanning varannan dag. Dessutom får man bara ställa honom en fråga om dagen! Vilken fråga ska du ställa för att få reda åt vilket håll du ska gå? Eftersom du är i en dal, kan du bara gå höger eller vänster... :) | ||
DomPérignon - Ej medlem längre | 2005-11-16 10:52 | |
Vilken väg hade du sagt att jag skulle ta igår? | ||
Okej - Ej medlem längre | 2005-11-16 13:56 | |
... men hur vet jag om han talade sanning i går och nu ljuger om den väg han pekade ut igår eller om han ljög igår och nu talar sanning om den väg han pekade ut då? är inte så bra på sånt här, brukar köra fast rätt rejält, så du kanske har rätt, DomPérignon, förlåt i så fall... | ||
DomPérignon - Ej medlem längre | 2005-11-16 14:03 | |
vi säger att man frågar person ett och han ljuger idag. Då frågar man man honom om vilken väg han skulle rekomenderat igår, då ljuger han om när han va ärlig igår, alltså visar han fel väg. Om man frågar den som talas sanning, person två alltså, så talar han sanning idag om lögnen igår, alltså visar han också fel väg. alltså oavsett gubbe man frågar, så ska man ta motsatt väg. | ||
DomPérignon - Ej medlem längre | 2005-11-16 14:03 | |
om du förstår. | ||
Okej - Ej medlem längre | 2005-11-16 14:17 | |
Tack, av din pedagogiska förklaring förstod jag precis! | ||
Ancan - Ej medlem längre | 2005-11-20 14:02 | |
"Om jag hade frågat dig igår, vilken väg hade du bett mig ta?" I vilket fall pekar han ut rätt väg! ;) | ||
Ond tomte - Ej medlem längre | 2005-11-23 12:27 | |
Hot är det enda som biter på ohjälpsamma personer! | ||
IMO - Ej medlem längre | 2005-11-25 01:34 | |
Principen för detta är precis som i matematiken: minus gånger minus = plus. Respektive: plus gånger plus = plus. Alltså: Frågan måste konstrueras så att den innehåller två negativa påståenden alternativt två positiva påståenden. Exempel på hur frågan kan formuleras: - Om du blev tillfrågad om riktningen för att hitta oasen, och frågan ställdes i förrgår, det vill säga "en likadan dag som denna dag", (det vill säga en ljugdag alternativt en sanndag) i vilken riktning skulle du då ha pekat? Förklaring: Låt oss säga att oasen ligger till vänster. Svaret vid alternativ sanndag: Han svarar att han skulle ha pekat åt vänster. Han svarar alltså sant vid bägge tillfällena eftersom frågan avsåg hans svar "en dag likadan som denna dag" Svaret vid alternativ ljugdag: Han svarar (men ljuger) och säger att han skulle ha pekat åt vänster. Eftersom han vid en ljugdag (det vill säga "en dag likadan som idag") egentligen skulle ha pekat åt höger. Summering: Om man ljuger om en lögn kommer man vid andra gången att tala sanning. | ||
IMO - Ej medlem längre | 2005-11-25 01:35 | |
Men ond tomtes svar funkar också! ;-) | ||
IMO - Ej medlem längre | 2006-02-24 20:40 | |
Rätt svar? | ||
Amandarin | 2006-03-29 23:24 | |
Om det är en ljugdag kanske han inte ens vet var det finns en oas. Alltså om man ska tro att det finns en oas och man får ställa sin fråga samma dag så svarar han ju sanningsenligt. Ska man fråga först nästa dag så kan man anta att han ljuger. Men eftersom människor behöver vatten varje dag, vi antar att mannen inte har en massa flaskor och så, då borde han ju kunnat bjuda, så borde ju galningen besöka oasen regelbundet, om han nu inte är på väg därifrån för att hitta ut ur öknen. Hur som helst så borde han ju inte sitta i flera dagar på samma punkt. Men man kan också göra slutledningen att jag är alldeles för omständlig och vrider hela gåtan åt fel håll, förmodligen var poängen just att få fram det logiska resonemang som finns ovan. | ||
cdr80 | 2006-03-30 14:29 | |
Man frågar, som ni säkert redan kommit på, "Vad hade du igår svarat på frågan 'åt vilket håll ligger oasen?'?", och sedan gå åt motsatt håll. Vi stipulerar att rätt svar är höger. Situation 1 - idag ljuger mannen. Det innebär att han talade sanning igår, och pekade höger igår. Men eftersom han ljuger idag, måste han peka vänster - men vi går ju åt höger. Situation 2 - idag talar mannen sanning. Det innebär att han ljög igår, och pekade vänster igår. Eftersom han talar sanning idag, så säger han ju att han igår hade pekat åt vänster - men vi går åt höger. | ||
gaisarn25 | 2010-12-23 19:00 | |
följ efter honom till närmsta stad. | ||
Mimikryp | 2011-03-17 13:23 | |
Shit vad rörigt! Jag gör som gaisarn25. ;-P | ||