Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade30
Mobilspel
Pågående20 580

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Le Amateur - Ej medlem längre2010-03-05 23:02
Antal inlägg: 15

*BOSQUET Open 2010 i Lund
Tja, turnering 3-4 april i Lund. Kommer bli grymt skoj, alla som är sugna är hjärtligt välkomna. Anmäler er gör ni på www.scrabbleforbunde...av ling=319

Hoppas detta kan locka lite fler skåningar att vilja tävla!

MVH Yann Moreau Bruun

Lyle2010-03-05 23:04
Antal inlägg: 853

Wohoo!

Le Amateur - Ej medlem längre2010-03-05 23:06

Ta inte bort detta inlägget är ni snälla, vad ni nu hade för anledning att göra det innan.

Mouche - Administratör2010-03-05 23:16
Antal inlägg: 24193

Jag lovar att ingen tagit bort det Le Amateur.

Det blev trassel med sajten och backupen ställde tillbaka forumet 3 veckor.
Allt som skrivits under de tre veckorna är alltså borta.

Mouche

Le Amateur - Ej medlem längre2010-03-05 23:32

Ah okej!

mjf2010-03-06 00:04
Antal inlägg: 1094

Okej, skåning här. Vad händer, när, var och varför?

LYYN - Ej medlem längre2010-03-06 00:09
Antal inlägg: 230

1. Spela
2. 3:e april
3. Lund
4. Vissa behöver träna

:)

Trevlig initiativ, kommer kanske!

vindsus862010-03-06 00:37
Antal inlägg: 3785

Men liksom, borde det inte vara l'amateur?

Le Amateur - Ej medlem längre2010-03-06 12:51

Mm kom igen nu skåningar. Är man amatör så är man.

Jed Sheppard2010-03-08 17:22
Antal inlägg: 1

Vad menas med "Pris för bästa franska ord kommer att delas ut"? Får man lägga franska ord också? Är det inte SAOL som gäller?

Le Amateur - Ej medlem längre2010-03-08 19:59

Ord som härstammar från franskan, ord som förknippas med frankrike osv. Givetvis får du inte lägga ord som inte står i SAOL13.

DjingisKing2010-03-09 14:54
Antal inlägg: 4

Jag och min tjej som bor i Lund är sugna på att anmäla oss. Men vi har bara spelat Betapet tidigare och är rätt kassa (min Betapetranking ca 2000, hennes ca 1500), så jag har några nybörjarfrågor: Kan man se vilka regler som gäller någonstans? Vad är det för bräde man spelar med? Finns det tidsbegränsningar? Schackklocka? Har alla andra som anmält sig runt 4000 i Betapetranking?

Köp en korv2010-03-09 15:51
Antal inlägg: 32

regler -> www.scrabbleforbunde...;I temid=39

klassiskt bräde

30 min per person samt fem extra minuter (som Normal här alltså).

Schackklocka används vid tidtagningen, det är en klocka som har två klockor med nedräkning. En klocka i taget går och man slår över klockan till motspelarens klocka när man gjort sitt drag. Enkelt uttryckt.

Det är blandad rating på de som anmält sig, så mycket kan jag säga.

DjingisKing2010-03-09 16:09

Tack för bra svar, Köp en korv. Nu har tjejen och jag anmält oss. Det skall bli kul att prova detta IRL. :-)

DjingisKing2010-03-09 18:59

Nu har jag läst igenom reglerna. Jag funderade på detta: "Båda spelarna måste föra protokoll". Hur för man protokoll?

1056Azalea2010-03-09 20:54
Antal inlägg: 88

Oroa dig inte för protokollerandet, DjingisKing. Det förklarar någon på plats på ca 25 sekunder.

larsÅ2010-03-10 10:34
Antal inlägg: 211

Annars kan jag lämna lite information ( Jag är en verklig veteran ??, då jag har deltagit i två turneringar :)).

När du och din motspelare träffas vid bordet kontrollerar ni bägge att det finns ett spel, två klockor, protokoll( 2 st) och sist, men inte minst, bokstäver och brickställ. Bokstäverna förvaras i påsar.

När bokstäver ska dras får man INTE titta i påsen utan den hålls upp så att motspelaren ser och man plockar upp 7 brickor. Dessa placeras på det egna brickstället, så att motspelaren inte ser dem. Påsen läggs emellan spelarna på lämplig plats.

Man slår på klockan så att ens egen tid startar om man är först. Lotten spelarna emellan avgör vem som börjar.

Spelplanen vänds så att den som inte börjar ser den "rättvänd".

När ett ord lagts sägs summan högt och båda antecknar summan om man är överens om att ordet finns; annars stannas klockan ( Den ställs i jämviktsläge) och ordkoll utförs.
Ordkoll utförs genom att antingen orddomare tillkallas eller båda går till tävlingsdatorn ( Fråga vilket som gäller innan matchen börjar). Ibland förekommer det att man också säger ordet högt, men mig veterligen är det inget krav; det får motspelaren klara av själv)

När resultatet antecknats slår man om klockan så att motståndarens tid börjar gå.

Då först tar man bokstäver, så att man har sju på brickstället igen.

Under matchen kan man kontrollera med sin motspelare att summan man antecknat på protokollet stämmer överens. Annars stoppas tiden och man rättar till. Vid oenighet tillkallas speldomare.

När matchen är slut skriver man under protokollet och lämnar in detsamma till tävlingskommitten.

Tips 1: Anteckna rullningar på protokollet.
Tips 2: Tiden för varje spelare är 30 min. Övertid med högst 5 min bestraffas med - 10 p per påbörjad minut. Mer än 5 min övertid innebär förlust av matchen.

Finns det fel i mina tips , så rätta gärna till. Jag ber i så fall om ursäkt på förhand!

Scrabbleförbundet har en egen hemsida där man kan läsa om man vill veta mer och det senaste.

Det viktigaste av allt är att ha det så kul som möjligt, men tänk på att ha det tyst under matchen ( Motspelaren kanske klagar annnars).

larsÅ2010-03-10 11:25

Vidare: Ta reda på hur man gör när man tagit upp för många bokstäver ur påsen.

DjingisKing2010-03-10 13:18

Tack larsÅ! Mycket nyttig information där. Vi ses i april!

larsÅ2010-03-10 18:01

Väl mött!! Du / ni också!

Jag är själv mest att betrakta som ett spelande " bagage"?!

Åter en gång: Finns det någon som tar på sig att se till så att vi får en levande lokal organisation för Scrabble; inom Scrabbleförbundets verksamhetsområde dvs?

:)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?