Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade52
Mobilspel
Pågående20 320

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stefanf2007-09-02 10:34
Antal inlägg: 1744

Direktsända IRL-matcher
SM i Örebro närmar sig med stormsteg och en av idéerna är att kunna direktsända matcherna från honnörsbordet. Vi tror att det skulle kunna vara intressant att följa SM på det sättet - kompletterat av direktrapportering av resultat, diskussioner och en SM-chatt. Tanken är att sätta upp tre små webbkameror (en som fotar spelplanen och två små som fotar spelarnas brickställ). Dessutom behöver man ställa upp en liten dator med ett protokollformulär för att skriva in poängen fortlöpande (som också uppdateras automatiskt).
All denna information skulle sedan publiceras och uppdateras, snyggt och prydligt, på en SM-sajt med diskussionsforum och livechatt..

Idén väcker dock ett antal frågor och detta är säkert rätt forum att vända sig till.. :)

Är detta möjligt att genomföra med relativt små resurser? (datorer går att få fram, snabb uppkoppling lika så, några kameror går säkert att köpa/låna)
Hur gör man? Vilka problem kan man stöta på? Är det en massa knepig programmering som måste till?

Det finns en fråga ute på förbundsforum just nu om spelarna själva vill spela på ett sånt här bord, något som givetvis är en förutsättning för att gå vidare. Men ändå:

- Finns det någon som skulle kunna tänka sig att bidra på olika sätt med det här?

Jag är nu löjligt optimistisk till min läggning men tror faktiskt detta kan bli ett mycket uppskattat inslag och ett uppsving för hela Scrabblesporten. Den som genomför denna innovation kan ränkna med att bli legendarisk.
- Ta chansen och bli hjälte! :)

oeronbarn - Ej medlem längre2007-09-02 12:50
Antal inlägg: 2288

det är ju givet! tror även vi som ska spela SM skulle uppskatta det något enormt. att även om man inte får sitta vid honnörsbordet få chans att efteråt bittert gotta sig i alla tabbar och missade poäng.

Forky - Ej medlem längre2007-09-02 13:48
Antal inlägg: 1536

Skulle vara häftigt att kolla på.

ingson2007-09-02 18:32
Antal inlägg: 4285

Bra tänkt stefanf!
(Förutsatt att alla deltagare är med på det eller vet om det innan anmälan)

En annan viktig fråga är att verkligen komma ut till tittarna, att inte bara de närmast sörjande tittar. Massvis med information/reklam behövs.

Nu är det väl lite sent men här kommer en annan vansinnigt optimistisk ide:
Kanal 7 , 6 9 osv Alla de nya svenska kanalerna är ute efter enkelt producerade billiga program. Betänketiden är väl för lång för att det ska vara TV-mässigt. men det går enkelt att klippa ihop. Det kostar inget att försöka plantera iden, ni kan nästan vara ert eget produktionsbolag. Allt TV kanalen är intresserad av är att programmet är billigt i inköp, TV mässigt och att det finns antydan till tittare.
Tänk dig Scrabble i TV!
Lycka till

stefanf2007-09-02 19:06

Har faktiskt tänkt tanken redan och lagt ut en liten krok till en bekant som frilansar lite med att göra div. produktioner. Om han inte har något annat inbokat kan han säkert tänkas smyga in någonting..
Det viktigaste (egentligen) är att man har bra kontakter så man kan få avsättning för det man gör. Det jag tänker mig är en slags dokumentärfilm med syfte att fånga det mest udda med scrabble och scrabblare.. Kan tyckas lätt men kräver rätt mycket.

Någon renodlad "sportproduktion" tror jag knappast är intressant dock (TV-mässigt) ens för scrabbleintresserade.. :) vi får se..

stefanf2007-09-03 07:39

eh, den här tråden har flyttats till snack av någon anledning men jag hade helst sett att den fick ligga kvar i frågor eftersom jag försöker få kontakt med någon av alla tekniskt kunniga här - för synpunkter och ev. hjälp..

I snack blir det lite allmänt bludder och sen är tråden borta, är min erfarenhet..

Är det ok eller bryter man mot ett antal federala lagar då..?

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2007-09-03 14:50
Antal inlägg: 4814

Nu har jag inte flyttat tråden själv, men den korrekta avdelningen borde väl vara IRL-spel eftersom det t o m står i rubriken (rätta mig om jag har fel, har inte lusläst inläggen)?

stefanf2007-09-03 16:26

Jo, det låter rimligt.. =)

Nemi2007-09-03 18:07
Antal inlägg: 5952

Det borde inte vara svårt att filma antingen med sjysst webcam eller med en vanlig digicam och det borde det ju finnas folk som har. Att sända live beror ju på vad det finns för uppkoppling att tillgå samt vad det ärför kameror som används, en dålig lina klarar ju inte vilken upplösning/kvalitet på livestream-bild som helst t ex.
Jag tycker att det är en fantastiskt bra idé ni har med det där :)

Jag flyttar tråden till IRL-spel.

/Nemi

stefanf2007-09-03 18:36

Det komplicerade är nog inte de enskilda detaljerna, och uppkopplingen är snabbast möjliga, utan snarare hur man kan "förpacka" det hela och presentera det snyggt och prydligt på en sida..

Det går som sagt åt 3 kameror och en dator (för att mata in resultat).
- Däremot slog det mig att vi inte behöver livesända rörliga bilder utan det räcker rätt bra med en uppdatering i samband med att ett nytt drag knappas in. (då man kan anta att ett drag har gjorts och nya brickor plockats upp)..

Skulle vara kul/intressant om någon (som har kunskap nog och tillgång till en kamera eller två) kunde skissa på ett förslag och lägga upp nånstans..

stefanf2007-09-03 18:36

Det komplicerade är nog inte de enskilda detaljerna, och uppkopplingen är snabbast möjliga, utan snarare hur man kan "förpacka" det hela och presentera det snyggt och prydligt på en sida..

Det går som sagt åt 3 kameror och en dator (för att mata in resultat).
- Däremot slog det mig att vi inte behöver livesända rörliga bilder utan det räcker rätt bra med en uppdatering i samband med att ett nytt drag knappas in. (då man kan anta att ett drag har gjorts och nya brickor plockats upp)..

Skulle vara kul/intressant om någon (som har kunskap nog och tillgång till en kamera eller två) kunde skissa på ett förslag och lägga upp nånstans..

Romans2007-09-05 21:23
Antal inlägg: 132

Verkligen en kul idé!!

stefanf2007-10-21 11:51

Nu kan man följa dagens turnering, mälarpirater, direkt.
Dvs. inte med kameror men väl med fortlöpande uppdatering av resultaten och tabellen:

www.scrabbleforbunde...It emid=259

Det är första testet och samma system kommer att användas i SM..

ordsvall - Ej medlem längre2007-10-21 15:24
Antal inlägg: 425

fantastiskt! =)))

ordsvall - Ej medlem längre2007-10-22 14:27
Antal inlägg: 425

är det bara jag som verkar ha svårigheter att ladda upp scrabbleförbundets startsida (=de står "klart" nere i balken när en blank sida är uppe..) efter det annars väldigt intressanta försöket med realtidsrapportering från turnering?

ANDERStG2007-10-22 14:44
Antal inlägg: 7560

Beakta även de nya fuskmöjligheterna.

getramses2007-10-22 16:20
Antal inlägg: 371

?

blackrat2007-10-22 19:10
Antal inlägg: 919

??

Ordmonster - Ej medlem längre2007-10-22 19:44
Antal inlägg: 44

???

ANDERStG2007-10-22 21:36
Antal inlägg: 7560

????

Med en förberedd telefon kunde du få reda på motståndarens brickor utan att trycka en enda knapp. Inte så svårt att dölja. Säändningen kunde t ex ske med fem minuters fördröjning för att minska risken.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?