Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 45 |
Mobilspel
Pågående | 20 320 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Pococurante | 2008-07-20 13:23 | |
IRL - hur funkar det? Hejsan. Nu har jag varit medlem här på betapet ett bra tag och har också blivit ganska (nåja) duktig på det här spelet Scrabble. Nu har jag blivit rejält sugen på att börja spela IRL också men eftersom det inte verkar finnas särskilt många spelare runt Jönköping så är möjligheterna ganska begränsade. Min plan är därför att göra min debut på SM där jag tror att jag dels får spela många matcher och får chans att träffa mycket nytt folk. Men - för att inte skämma ut sig helt när man kommer dit, hur funkar det egentligen? Om jag förstått det rätt har båda spelare 25 minuter var men mycket mer än så vet jag faktiskt inte om det. Hur funkar det med utmaning - vems tid går åt när osv? Sen har jag hört att man ibland får spela med brädet upp och ner - stämmer det? Om någon vänlig själ hade lust att ge lite mer info om hur spelandet och turnerandet IRL fungerar skulle jag vara mycket tacksam! Ha en bra dag! | ||
Pialina | 2008-07-20 13:32 | |
Hej, kul du är sugen på IRL-spel! 30 min har man per man och det stämmer att den ena har brädet upp och ner. På Svenska Scrabbleförbundets sida finns allt om hur man gör här: www.scrabbleforbunde...;I temid=39 Starta en tråd med rubriken Jönköping, kanske hittar du fler som vill spela. SM hålls i Göteborg under allhelgonahelgen, 30.10-2.11. Dit väntas ett stort antal spelare, förra året i Örebro var deltagarantalet 84, och det kommer säkert också debutanter. Personligen rekommenderar jag en mindre tävling som start, inte minst socialt eftersom man lätt drunknar i mängden spelare och det är hårt tempo mellan matcherna. På en mindre tävling är det lätt att lära känna folk och att komma igång. Men alla är ju förstås olika, flera debutanter var nöjda med SM som första tävling, men åtminstone någon upplevde det jobbigt. När du än väljer göra IRL-debut, välkommen med! IRL-spel är ännu mycket skojigare än på nätet! På scrabbleförbundets sida hittar du allt om kommande turnering. | ||
Pococurante | 2008-07-20 14:00 | |
Tack för svaret Pialina, ska ta det där med en mindre tävling i beaktning! :) | ||
satsuma - Ej medlem längre | 2008-07-24 22:00 | |
Jag vet med säkerhet att spelsugna finns i Jönköping, bl a en som spelar på "den där andra sidan där man får betala för att spela". | ||
Maybach | 2008-08-01 04:09 | |
Klart man måste spela med brädet upp och ner ibland, man kan ju inte sitta bredvid varann och spela :P, men det tänker man inte på då man gjort det några gånger. | ||
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-01 06:16 | |
Maybach: Varför sitter man inte öst och väst om brädet? Så får man ju det alltid relativt rätt. | ||
satsuma - Ej medlem längre | 2008-08-01 09:49 | |
Bra fråga, Nattravn. Det är en rättvisefråga. I en turnering lottas en av spelarna till att ha "fördel". Att ha fördel innebär att man får välja på att spela med brädet rättvänt eller att börja. Att börja anses som en ganska stort plus, som kompensation för detta får den som inte börjar spela med brädet upp-och-ner. | ||
satsuma - Ej medlem längre | 2008-08-01 09:50 | |
Fel. Jag menar naturligtvis tvärtom. Den som inte börjar spelar med brädet rättvänt. Rättvänt. Inget annat. | ||
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-01 10:59 | |
Jag har svårt att se att man har så stor fördel av att börja att man bör straffas genom hela spelet sen. :S Jag har bara irl:at alfapet, och det är hopplöst jobbigt att spela upp och ned, särskilt med pilarna. :D | ||
Silverin - Ej medlem längre | 2008-08-01 11:25 | |
Jag e en chickenshit som kommer välja rättvänt bräde hela min första turnering (imorrn) för att ha en chans. ;-) | ||
Elmis | 2008-08-01 12:42 | |
De flesta inklusive mig har sagt att det tar ca fem matcher innan man vant sig med att spela upp och ner. Det går fortare än man tror. Att sitta från sidan är lite värre. Ögonen är mer gjorda för rättvänt eller uppochnervänt skulle jag tro. Finns säkert nån anatomisk förklaring... Dessutom visar väl statistiken att de som haft fördel i tävlingssammanhang har vunnit 53% av matcherna tror jag och de flesta väljer ju att börja. Rätta mig om jag har fel, sjefen... | ||
Radagast | 2008-08-01 13:00 | |
Jag tror att de flesta spelar lite sämre upp-och-ner än rättvänt, men inte så mycket. 53% vinster för den som börjar i tävlingsmatcher kan jämföras med 55% vinster för den som börjar när Frank spelar mot sig själv. Både jag själv och mina motståndare har vid ett flertal gånger lagt ogiltiga tvåor vid spel upp-och-ner, även om det inte hänt så ofta på sistone. (Jag tror inte att jag har spelat någon sen *XA mot vulcan vid SM 2006.) En småsak, men ändå: När avbockningen inte går ihop och jag måste gå igenom brädet och leta efter en eller ett par bokstäver, då tar det betydligt längre tid om jag spelar upp-och-ner. | ||
satsuma - Ej medlem längre | 2008-08-01 13:22 | |
Radagasts siffror tyder ju på att det är rättvist att den som börjar får spela upp-och-ner, för att jämna ut oddsen lite. | ||
JAgULareN | 2008-08-01 15:03 | |
Jag har vunnit 65% av matcherna då jag börjat, och vunnit 56% de gånger jag inte börjat. | ||
Måns_E | 2008-08-03 23:21 | |
Emellanåt tycker jag att det rent av är enklare att spela upp-o-ner Hur som helst så är det en klar vanesak, och när man har spelat ett tiotal matcher så märker man nästan ingen skillnad. Oavsett det så kan man när man har fördel välja att spela åt rätt håll, om man inte har fördel kan man ändå räkna med att minst 90% väljer att börja, och då får man ju spela åt rätt håll ändå. | ||