Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade83
Mobilspel
Pågående20 501

Forumkategorier

Användare Inlägg  
martagnu2009-01-15 11:46
Antal inlägg: 30

Det konstiga brädet?
Vi lånade ett alfapet på krogen igår och mitt lag förlorade stort varpå jag muttrade om att det var ett hopplöst bräde att spela på med minuspoäng och grejor.

Så nu undrar jag; är det någon som kan det brädet, som kanske till och med gillar det? Vad är poängen, vad är taktiken, på vilket sätt blir det ett annorlunda spel? För mig, som inte satt mig in i det och förstått grejen kändes det väldigt styltat och som att det aldrig kom igång något spel över huvud taget men jag antar att det finns en väg till förståelse och kanske även uppskattning?

Vägled mig!

juggs7092009-01-15 11:58
Antal inlägg: 61

Misstänker att du fick tag i det "nya alfapet" Ej att förväxla med scrabble.

från wiki: "Alfapet var länge det svenska namnet på det kända korsordsspelet Scrabble, som finns på många språk runt om i världen. Sedan mitten av 1990-talet är Alfapet ett av Alga nyskapat korsordsspel, medan originalspelet säljs under namnet Scrabble även i Sverige."

martagnu2009-01-15 12:37

Ah. Tack för informationen. Men har det några poänger?

Huvudtvätt2009-01-15 12:44
Antal inlägg: 256

Jag undrar också om det är någon som verkligen använder det spelet och kör enligt reglerna som står. Vi har försökt på skoj någon gång på Uppsalaträningarna, men det kändes snudd på ospelbart. Jag tror de flesta struntar i "specialgrejorna" och spelar ungefär som vanligt scrabble. Om man plockar bort Q och pilarna och stoppbrickorna och struntar i minusrutorna går det ganska bra, fast 4xbokstavbrickorna kan ge lite för mycket poäng om man har ett Y t ex.
Skulle inte förvåna mig om tillverkarna tänkt att man ska göra så också - alltså att den extra skiten bara lagts till för att det inte ska se för scrabble-likt ut på ytan.

martagnu2009-01-15 13:20

Jag tror där var såna brickor snodda från det spelet vi hade... Det blev liksom aldrig några poäng. Också en intressant grej, måste vara nåt fyllo som tänkt typ "Hm... Y är värd jättemycket! Jag snor den!"

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?