Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 20 281 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Phaléne | 2009-07-09 16:39 | |
![]() | Ögonmigrän För en stund sen hände något mycket märkligt. Jag började se konstigt, min syn gick som i vågor och jag såg regnbågens färger. I samma veva så börja min syn avta och jag såg knappt inget på ena ögat. Jag fick en väldans panik och trodde jag skulle bli blind. Detta höll i sig i ca 10 minuter. Nu sitter jag efteråt med en sprängande huvudvärk. Sökte lite på nätet och de verkar som jag drabbats av ögonmigrän.. Någon här inne som har erfarenhet av detta? *Och nej, jag har inte tagit droger* | |
kissed - Ej medlem längre | 2009-07-09 16:42 | |
![]() | Migrän, helt vanlig migrän. Du behöver inte oroa dej. Så ser mina anfall alltid ut. Det börjar med synbortfall och fladder för ögonen. Sen efter ca en halvtimme kommer huvudvärken. Bädda ner dej och ta tabletter så går det över så småningom. | |
zophiah | 2009-07-09 16:45 | |
![]() | Jag har ofta migrän med synbortfall på ena ögat. Brukar komma väldigt lägligt på första semesterdagen alternativt på fredag kväll efter en stressig arbetsvecka. Det börjar med att jag blir förbannad, sen godissugen, synfältet drar ihop sig och sedan kommer en hejdundrande huvudvärk som kan sitta i en hel helg. Eeze är i jämförelse med annan migränmedicin billig och den funkar på mig om jag tar dem direkt när jag känner av migränattacken, typ när jag slutar se och börjar få ont i huvudet (ilsken och godissugen är jag ganska ofta så de symptomen kan jag inte gå efter ;)). Annars tycker jag att det är ganska skönt att smörja pannan med tigerbalsam. Jäkligt trist åkomma att ha! Hoppas det var en engångsföreteelse i ditt fall. | |
Zizzzi | 2009-07-09 16:47 | |
![]() | Jag har också haft det. Allting såg ut att fladdra, färger byttes ut, och till sist minskade mitt synfält till en liten liten prick. Mycket obehagligt. Jag fick dock ingen huvudvärk efteråt - får väl vara tacksam för det lilla. Har en tjejkompis som har regelbundna anfall av just ögonmigrän (vad jag förstår det kallar man det framförallt ögonmigrän när huvudvärken inte infinner sig). Det är obehagligt men verkar gå över hyfsat fort. | |
MaLin__93 | 2009-07-09 16:55 | |
![]() | det är väl migrän med aura? jag har migrän och när jag får mina värsta anfall så börjar det så, riktigt otäckt.. jag brukar ta pronaxen när jag känner av det så mildras huvudvärken, i de flesta fall | |
Phaléne | 2009-07-09 16:57 | |
![]() | Tack snälla för era svar. Man blir ju lite orolig när man aldrig varit med om något liknande innan. Att synen försvann är de värsta jag varit med om, snacka om panik.. | |
kissed - Ej medlem längre | 2009-07-09 17:03 | |
![]() | Förstår att du blev rädd. Det blev jag också första gången. Jag var 20 , körde bil med min lilla son som var ett halvår brevid mej. Kunde knappast se vägen. Stannade halvägs hem och ringde mamma och skrek att jag höll på att bli blind:-) | |
Phaléne | 2009-07-09 17:11 | |
![]() | Kissed fy va otäckt att vara ute på vägen när de händer, och med sitt lilla barn. Jag va hemma som tur va, men ringde oxå mamma och skrek att jag höll på att bli blind :( Nu ska jag lägga mig en stund, proppat i mig ipren, får vi se om de hjälper. | |
ordbind - Ej medlem längre | 2009-07-09 17:12 | |
![]() | jag brukar med få det där, den blinda fläcken växer sig skitstor i mitt högra öga och mycket snart har jag en sjuk huvudvärk vid ena tinningen. Lyckligtvis nog så brukar jag däcka av när det är som värst och när jag vaknar till några timmar senare är jag oftast helt okej igen. Olyckligtvis nog verkar det som jag lyckas framkalla dessa anfall genom att tänka på dem, så jag skulle inte bli förvånad om jag får ett anfall nu ikväll eller imorgon. | |
Ässät | 2009-07-09 17:13 | |
![]() | När jag var omkring 18-19 så cyklade jag i stan och rätt som det var var allt bara vitt.. stannade cykeln på måfå och bara stod där.. det gick över efter några minuter men jag vet än idag inte vad det var | |
joulie | 2009-07-09 18:06 | |
![]() | Detta låter hur skumt som helst.. men varje gång jag får migrän (händer inte ofta) så får jag synfenomen. Det uppenbarar sig likadant varje gång. Jag blir blind på halva högra ögat. På den halvan jag inte är blind på ser jag bara ljus i regnbågens färger. Står en människa mitt i mitt synfält ser personen halv ut. Tudelad. Jag ser personen som en skugga, runt skuggan ser jag som en "aura" av färger. Riktigt jäkla obehagligt! :S | |
Sotfinger | 2009-07-09 18:15 | |
![]() | Prata med apoteket om vilken medicin som är lämplig. Ofta får man bättre hjälp med speciella migränpiller än med vanliga smärtstillande, eftersom migrän ofta har en muskelkramp-komponent, så att det behövs kramplösande. | |
maniel | 2009-07-09 18:21 | |
![]() | Låter som ett typiskt migrän anfall som en del redan skrivit, påminner om min son och min mans symptom. Därefter är det sängen och piller i ett dygn. Själv har jag ögonmigrän men får inte huvudvärk efteråt, det flimmrar i ett sicksack mönster och färger i synfältet och kommer oftast vid stress men kan även börja när som helst, håller ibland på i flera timmar. Hoppas det går över fort. | |
run-marie | 2009-07-09 18:38 | |
![]() | Phaléne, usch vilken hemst upplevelse det måste vara. Om jag var du skulle jag i vilket fall som helst be om en remiss (om man måste ha det) till en ögonläkare för säkerhets skull. Menar för att utesluta att det är nåt annat än ögonmigrän och dessutom kanske få en medicin som är rätt. God bättring med huvudvärken. | |
___Tania___ | 2009-07-09 19:32 | |
![]() | Jag har haft riktigt svåra perioder av den här sortens migrän. Då var jag också extremt ljuskänslig. Jag fick Maxalt Rapitab, och det hjälpte direkt. Maxalten ska man ta just när man har synrubbningarna. Då slipper man den sprängande huvudvärken, och även illamåendet. Har man väl fått huvudvärk efter synrubbningarna, hjälper Treo. Folk som får migrän och inte har synrubbningar som varnar för att migrän är på gång, har inte Maxalt effekt. En vän har svår migrän och ingenting annat än Zoomig hjälper, men det finns ändå en del migräntabletter. Mitt bästa tips när man får synrubbningar är se till att inte ha ljus som reflekterar mot dataskärmen, och ibland är t.o.m. skärmen för ljus. Jag har suttit kvar och surfat trots att jag knappt sett texterna längre, och det har kostat..... Jag har mått riktigt illa efteråt. | |
___Tania___ | 2009-07-09 19:36 | |
![]() | Vill bara tillägga att Maxalt är riktigt dyrt, men ibland är det bara inte värt att plågas av svår huvudvärk. | |
run-marie | 2009-07-09 19:43 | |
![]() | Tycker ingen annan än jag att TS ska kolla med ögonläkare? Verkar något ansvarslöst att läsa på nätet och lyssna på er som har haft samma symtom och alla tar för givet att det är det ni har eller har haft. Man har 2 ögon, du kan inte byta ut dom, det finns många olika sjukdomar som kan drabba ögonen. Om nu symtomen är desamma som för ögonmigrän skulle iaf aldrig jag chansa på att: det är det nog och nöja mig med det. Har själv haft både migrän och regnbågshinneinflammation och höll på att bli blind på vänster öga p g a att jag "trodde" att det var en infektion i ögat, som jag hade fått antibiotika för dessutom. Det gjorde fruktansvärt ont drygt 12 timmar, men jag tröstade mig med att det brukar ta 2 dygn innan det blir bättre. Till slut stod jag inte ut längre och när jag talade med min (f ö mycket skickliga ögonläkare) så sa hon bara: taxi direkt till S:t Eriks ögonklinik, jag ringer. Annars hade jag idag bara haft synen kvar på hö öga. Skulle aldrig mer chansa om det var det allra minsta onda som har med ögonen att göra. | |
___Tania___ | 2009-07-09 19:56 | |
![]() | Det är väl självklart att man ska ta kontakt med läkare, men ögonläkare är inte den som skriver ut migränmedicin. Jag fick diagnos av ögonläkare, och även medicin, men det var för att jag beskrev mina symptom så pass solklart, att det inte kunde vara annat, och jag hade varit hos optikern innan. Nu får jag medicin på VC. Lite kul med berättelsen om att vi har två ögon...hehe.... det hade jag ingen aning om! :D Man kan faktiskt rådfråga folk om allt. Det är inte förbjudet. Det är ingen som försöker ställa diagnos på en främling, men är man tolv år och har mensvärk och inte vet hur man ska lindra den, så frågar man mamma, som kanske ger en kamomillte. Sen ringer mamma barnmorskan och bokar en tid för dottern, som kanske får vänta i sex veckor. Det är också väldigt vanligt när man får ont i huvudet att man går till apoteket där man kan köpa receptfri medicin. Den står där av en viss anledning. Likväl som man köper hostmedicin om man hostar. Går det inte över, är det självklart att man kontaktar en läkare. | |
pion ekrot | 2009-07-09 20:13 | |
![]() | Två jag känner har precis pratat med mig om just ögonmigrän. Den ena har haft det ett tag och den andra upptäckte detta alldeles nyligen och blev också förskräckt. Jag hade inte alls hört talas om det förrän i förrgår typ. Tydligen finns det vissa grejer man kan göra för att förebygga det, men det finns också minst ett par olika typer av ögonmigrän som kanske innebär lite olika åtgärder. Men det ser du ju själv när du söker på nätet. Jag har väl egentligen inget vettigt i övrigt att komma med, annat än att meddela att du inte är ensam om det. :) Lycka till och hoppas du får den hjälp du behöver. | |
Phaléne | 2009-07-09 20:15 | |
![]() | Run-marie, jag ska gå till läkaren om detta uppstår fler gånger. De va riktigt obehagligt och jag hoppas jag slipper detta igen.. Huvudvärken har släppt nu iaf. Jag har ätit, duschat och mår ganska bra =) Alltid skönt att höra om andras upplevelser när sånt här händer, att helt plötsligt bli halvt bild och se konstiga färger va något av de otäckaste jag varit med om. | |